They Nest (2000)

Alternatieve titel: Creepy Crawlers

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Ellory Elkayem
met Thomas Calabro, Dean Stockwell en John Savage

Nadat dokter Ben Cahill tijdens een operatie helemaal verstijfd en gestresst raakt, besluit hij een paar maanden rust te nemen. Hij gaat naar een eilandje voor de kust van Maine, en komt in aanraking met niet al te gastvrije bewoners. Enige tijd later spoelt er een lichaam aan, waar zich kakkerlakken in hebben genesteld. Dr. Cahill onderzoekt het lichaam en probeert de bewoners ervan te overtuigen dat er groot gevaar dreigt, omdat het een dodelijk ras insecten betreft. Maar de bewoners, die al sceptisch tegenover de stedeling stonden, laten zich niet zomaar overtuigen.

avatar van bioscoopzaal
Prima b-film met aardige acteerprestaties en redelijke speciale effecten. Het verhaaltje is niet meer dan de absolute standaard, maar dankzij de vlotte regie van Elkayem blijft het wel de hele tijd leuk.

2.5 sterren.

avatar van otherfool
Oftewel een bijzonder matige, wat zeg ik, barslechte horrorfilm dat van het enige goede (de locatie) zelfs niet weet te profiteren. 0,5*.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Oeps.

Was dit pulpje al weer bijna vergeten. Werd helaas door een ander misbaksel getriggerd en shit, herinnering. Die kunnen zoet zijn, maar deze is zuur.

Want dit belachelijke werkje heeft toentertijd een erg negatieve indruk op mij achter gelaten. Dit ligt nog niet eens zo zeer aan Dr. Melrose. De B-acteur heeft volgens mij twee keer in een echte bioscoop-productie een bijrolletje gehad, waarvan Exterminator 2 de beroemdste is.

Het vervelendste van deze TV-productie en remake is dat het verhaaltje heel erg voorspelbaar is, en amper spanning weet te creëeren. En dat is jammer. Want de beestjes zien er misschien belachelijk uit, ze doen weinig onder voor die andere CGI-reut van The Thaw.

Watte, The Thaw? Yeps.. Dat was het filmpje dat me triggerde. Of eigenlijk was het één van de commentaren op MovieMeter waarin dit product werd genoemd. Het kan vreemd lopen. Deze wilde ik namelijk ook zó graag vergeten.

Slecht.

avatar van Sergio Leone
Behoorlijk.

Goedkoop en weinig spectaculair en/of hoogstaand is het zeer zeker, en toch vind ik They Nest iets hebben. De makers lijken het toch allemaal niet serieus genomen te hebben, de beestjes zijn op die manier best leuk en de slachtoffers dom genoeg.
Het acteerwerk is verder ook niet al te belabberd, het sfeertje is donker genoeg en de ‘horror’ uiteindelijk ook vettig genoeg.