Die Bergkatze (1921)

Duitsland
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met Pola Negri, Victor Janson en Paul Heidemann

Rischka (Negri) is de ruige dochter van de leider van een bandietengroep. Ze wordt verliefd op de knappe luitenant Alexis (Heidemann), maar deze is uitgehuwelijkt aan de dochter van de kolonel van het fort (Janson), de vijand van de bandietengroep.

avatar van Poisonthewell
Lubitsch experimenteert met absurde sets, lokatieopnamen in de Beierse Alpen en cameramaskeringen. En Pola Negri mag dan geen Ossi Oswalda zijn, ze blijkt wel degelijk een gevoel voor humor te hebben. Een vroeg (en vaak hilarisch) pareltje binnen Lubitsch' ongeevenaarde oeuvre.