Away All Boats (1956)

Alternatieve titel: Gevechtsklaar

Oorlog / Drama

geregisseerd door Joseph Pevney
met Jeff Chandler, George Nader en Lex Barker

Tijdens WOII vervoert de MS Belinda, onder het bevel van Capt. Jebediah S. Hawks, Amerikaanse soldaten naar de Stille Zuidzee. Hawks heeft het niet alleen zwaar met de onervaren bemanning, maar ook met de kamikaze-piloten die het schip als doelwit gebruiken.

Jeff Chandler als Capt. Jebediah S. Hawks heeft het erg zwaar met zijn lichamelijke aandoening en de hier boven genoemde problemen. George Nader en Lex Barker werden erg beroemd bij onze oosterburen als Jerry Cotton
en Old Shatterhand en andere rollen in de films van Karl May.
Verder een standaard oorlogfilm met ook nog een kleine rol van
Richard Boone.

avatar van Brix
Er zitten heel wat acteurs in deze film die al een grote naam hadden, en in kleinere rollen een aantal die het nog zouden gaan maken.

Stinissen had het al over Jeff Chandler, George Nader, Richard Boone en Lex Barker.
Die laatste was nét Tarzan áf, na vijf films.
Maar een toekomstige Tarzan, Jock Mahoney, had ook een rol in de film.

In heel kleine rolletjes zelfs nog Clint Eastwood (commentaar overbodig, want iedereen weet wat er van hem later werd)en David Janssen, die wereldberoemd zou worden als Richard Kimble, in de TV serie 'The Fugitive'.
De tweede keer in zijn carrière dat Janssen in een film samen speelde met twee "film Tarzans".
In 1946 was hij al te zien naast Johnny Weissmuller en Buster Crabbe, in 'Swamp Fire'.

'Away all Boats' is een heel behoorlijke oorlogsfilm, maar voor mij vooral interessant door de cast.

avatar van Betamax
Gezien de leeftijd van de film is dit een prima oorlogsfilm.
Zelfs in kleur!