Gösta Berlings Saga (1924)

Alternatieve titel: The Saga of Gosta Berling

Zweden
Drama / Romantiek
166 minuten (miniserie) / 130 minuten (filmversie) / 185 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Mauritz Stiller
met Lars Hanson, Sven Scholander en Greta Garbo

Gösta Berling is een priester die uit zijn functie wordt ontheven vanwege zijn rebellerende gedrag. Hij bezit echter een groter idealisme dan zijn meeste collega's. Nadat hij uit zijn ambt wordt gezet ontmoet hij een aantal personen en raakt hij verzeild in een serie avonturen op zijn zoektocht naar verlossing. Zo ontmoet hij de mooie Elisabeth.

avatar van Poisonthewell
Het laatste meesterwerk van de gouden periode van de Zweedse stomme cinema. Sjostrom was al weg, en na deze film vertrok ook Stiller (alsook Garbo) naar Hollywood, en de Zweedse film raakte tot aan de jaren van Bergman en Sjoberg in het slop.

De film is prachtig geschoten en uitstekend geacteerd, en de individuele scenes en setpieces zijn stuk voor stuk pareltjes. Eindeloos jammer dan dat zelfs in de 185 minuten versie die ik zag het geheel nogal onsamenhangend is.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
De Zweden staan bekend als koel en gereserveerd, maar daar was vroeger nog weinig van te merken als je Gösta Berlings Saga tenminste moet geloven: het zijn grote gebaren, vurige ruzies, ziekelijke jaloezie, dronken melancholie, onterving en passie wat de klok slaat in dit indrukwekkend epos. Het hoogtepunt zit in het middenstuk: de grote brand en vooral de vlucht over het bevroren meer, achtervolgd door een roedel wolven, werkelijk schitterend geschoten. Jammer dat het einde dan wat sleept en wat als een anti-climax aanvoelt, maar neemt niet weg dat dit een meeslepende film is. Garbo is duidelijk al een superster in wording, en ook Hanson in de titelrol is goed. De uitstekende score van Matti Bye mag ook niet onvermeld blijven.