Marie Antoinette (1938)

Drama / Romantiek

geregisseerd door W.S. Van Dyke
met Norma Shearer, Tyrone Power en John Barrymore

Marie Antoinette, dochter van de Oostenrijkse keizerin Theresa, wordt door haar moeder uitgehuwelijkt aan de prins van Frankrijk. Wanneer ze eenmaal in Frankrijk aankomt en merkt dat haar niet zo geweldige aanstaande nogal saai is, trekt ze van het ene feest naar het andere, schandaaltjes achterlatend. Maar zelfs ruzie met de koning over haar wilde leven kan het huwelijk niet dwarsbomen. Wanneer ze eenmaal koningin is blijft haar verleden haar, tussen de revolutie en allerhande familievetes, achtervolgen.

best goede film, voor zo'n oude dan toch!

avatar van matthijs_013
is 5 dan niet een beetje overdreven voor een "best goede film"?

Marie Antoinette, alleen op Regio 1 verkrijgbaar wat een schande want deze film verdiend wel een internationale re-release op dvd. Het drama is zeer goed en het verhaal wordt steeds dramatischer tot op het punt dat Versailles wordt bestormd en de Koninklijke famie naar Parijs wordt overgebracht. Dit alles overgoten in een al dan niet fictief verhaal over Marie Antoinette, Count Fersen en hun verboden liefde brengt een ware klassieker in beeld.

Norma Shearer speelt hier een prachtige Marie Antoinette, veelzijdig en verveeld door het hofleven. Marie Antoinette was tevens haar favoriete rol. Het is trouwens leuk om te weten dat Versailles voor deze film heel nauwkeurig werdt nagebouwd, je zou niet denken dat het in de studio is opgenomen.

avatar van Dutchfan
Schitterende film,de eerste film die Norma Shearer maakte na de dood van haar echtgenoot Irving Thalberg.

Shearer is niet altijd even goed,vooral in de eerste scene's laat ze zwak acteerwerk zien.

Maar het wordt beter en beter,en vooral de scenes tijdens en na de revolutie laat Norma zeer fraai acteerwerk zien.
FANTASTISCHE art-direction.

Fantastische acteurs maken van deze film een klassieker.

Fraaie film over het lichtzinnige, maar uiteindelijk tragische leven van de wellicht meest bekende Franse koningin. Het heeft er alle schijn van dat de overeenkomsten van het verhaal met wat er werkelijk gebeurd is min of meer toevalstreffers zijn. Dat verhindert overigens niet dat regisseur Van Dyke II een boeiende film heeft gemaakt, die stukken beter is dan de gelijknamige film uit 2006 met Kirsten Dunst. Dat is vooral de verdienste van een sublieme Norma Shearer en van Robert Morley in een voor hem wat atypische rol. Tyrone Power heeft eigenlijk niet meer dan een veredelde bijrol, maar dat is niet zo erg want zijn acteerprestaties in deze film zijn tamelijk matig. Ik schat in dat couturier Adrian een vermogen verdient heeft met de fraaie jurken in deze film. Ook de settings van Cedric Gibbons zijn een lust voor het oog. Erg mooi allemaal.

avatar van Athinab.
Wij vonden het een saaie film. Er werd niet veel uitleg gegeven over de oorlog die bezig was terwijl Marie Antoinette al het geld van de koning aan het verspillen was. Soms verraste de film ons wel bijvoorbeeld toen ze de koning bedroog met Count Fersen.