Le Cas du Docteur Laurent (1957)

Alternatieve titels: The Case of Dr. Laurent | Het Geval van Dr Laurent

Frankrijk

geregisseerd door Jean-Paul Le Chanois
met Jean Gabin, Nicole Courcel en Silvia Monfort

Dokter Laurent verlaat Parijs om gezondheidsredenen en trekt naar een dorpje in de Alpen waar hij de praktijk overneemt van een dokter die op pensioen gaat. In het begin wordt hij met argwaan behandeld door de dorpelingen, maar als blijkt dat hij ervoor kan zorgen dat de vrouwen pijnloos kunnen bevallen, begint hij het vertrouwen te winnen van de mensen. Maar niet van allemaal...

Nog geen stemmen voor een film uit 57 met Gabin waarin wij woprden getracteerd op een ff shot wan een wagenwijd opengesperde vagijn???
Ja, dat lezen jullie goed, lees voor de lol ook even de text bij de IMDB link, hier hadden de brave burgers niet van terug...de bond van morele herbewapening en het Vaticaan reageerden echter ziedend en spraken een banvloek uit over eenieder die aan deze smeerlapperijen had meegewerkt.
Uiterst curieus filmpje dus waarin Gabin zoals gezegd de sexuele voorlichting in een dorpje aan de rand van de Alpen ter hand neemt, tot gruwel van sommige bewoners en tot hilariteit van de kijker. Dat laatste niet geheel terecht, want het gaat hier toch gewoon om een filmpje dat de sexuele revolutie en de zoveelste feministiese golf ver vooruit was, en julie geliefde zgn. revolutionaire NV bestond nog niet eens...
Het verhaal is slechts bedoeld om de educatieve boodschap in te verpakken en focust zich op een jongedame die na haar eerste zwangerschap last heeft van een uitgescheurde doos, en een zondares die zwanger is out of wedlock, wat dan leidt tot de hierboven reeds aangeduide spetterende finale.
Dan ook slechts te bekijken als een bizar tijdsdocument eerder dan als speelfilm.

Zo te zien vergeten en blijkbaar ook niet zo gewaardeerde film. Nochtans : dokter Jean Gabin die voor het welzijn van de vrouw zorgt voor een pijnloze bevalling en al vindt het verhaal "slechts" plaats in een klein Frans dorpje in de bergen met een ontstellend onwetende bevolking, het gebeuren verwijst toch naar een belangrijke wetenschappelijke stap voorwaarts.
Jean Gabin voelt zich natuurlijk in dergelijke rol volop in zijn sas, opponenten overwinnend en een gans dorp eenvoudige, brave mensen gelukkigmakend en Nicole Courcele, lijkt - en is - wat ouder dan een tiener maar, die als moedig "proefkonijn" voor de aanleiding zorgt om "Le Cas du Docteur Laurent" in een feelgoodie om te zetten.
Geslaagde bevallingsscène in het slot die wellicht destijds niet bij allen in goede aarde viel, vandaar de mindere interesse...!?
Geslaagd beeld van de plattelandsbevolking uit de vijftigerjaren, mogelijks een tikkeltje al te simplistisch voorgesteld.

avatar van henrygreenway
Gabin als dokter en dan wel speciaal voor de dames!1 ik heb veel films van hem gezien maar deze was wel een eye opener !!

avatar van Brix
Gabin wist altijd wel raad met de hem toebedeelde rollen, zo ook met deze in dit feelgood drama.

Nicole Courcel mag dan de lieflijkste actrice in de film zijn, echt indruk maakte Silvia Montfort op mij..
Die heeft een sterke screen presence.
Ook in het werkelijke leven een vrouw waar je niet zomaar omheen kon, mede gezien haar actieve rol als verzetstrijdster tijdens de tweede wereldoorlog.

In de jaren zeventig heb ik in Parijs ooit eens een bezoekje gebracht aan haar circus- en theaterschool.

Deze film vond ik best vermakelijk moet ik zeggen.