Escape from Sobibor (1987)

Verenigd Koninkrijk / Joegoslavië
Drama / Oorlog
143 minuten / 119 minuten (classic collection dvd)

geregisseerd door Jack Gold
met Alan Arkin, Joanna Pacula en Rutger Hauer

Oorlogsdrama over de grootste gevangenenopstand en ontsnapping tijdens de Tweede Wereldoorlog. Sobibor was een concentratiekamp gelegen in het oosten van Polen en gebouwd door de nazi's als onderdeel van de 'uiteindelijke oplossing van het joodse vraagstuk'. Op 14 oktober 1943 kwamen de gevangenen in opstand. Ze vermoorden een groot aantal SS-ers en vervolgens slaagden zo'n driehonderd gevangenen erin om te ontsnappen.

avatar van mrklm
Rutger Hauer won de Golden Globe voor zijn rol als Sacha Pechersky, de Russische commandant die samen met Leon Feldhendler [Alan Arkin] het brein was achter een massale opstand in vernietigingskamp Sobibor waarbij alle gevangenen betrokken waren en die er toe leidde dat 300 van hen wisten te vluchten.

Nieuwe gevangenen in Kamp Sobibor worden ontvangen met muziek van Johann Strauss 'zodat ze zich thuis voelen'. Mannen worden direct gescheiden van vrouwen kinderen, die ter voorkoming van een tyfus-epidemie meteen moeten douchen... en nooit meer terugkeren. Ondanks de mooie praatjes van de kampcommandant weten de mannen dat ze hier zijn om zich dood te werken en dat leidt meerdere keren tot ontsnappingspogingen, die echter stuk voor stuk mislukken. Ze worden neergemaaid door machinegeweren, weten het mijnenveld niet door te komen of worden in de bossen in de kraag gevat. Na één van die pogingen stelt de commandant een kleine groep opgepakte vluchters voor een afschuwelijke keuze: of ze kiezen elk één iemand die met hen wordt geëxecuteerd, of de commandant kiest zelf 50 mannen voor executie.
Feldhendler beseft zich hierdoor dat ontsnappen alleen succesvol kan zijn als iedereen meedoet aan de ontsnappingspoging, maar daarvoor heeft hij mensen nodig wiens geest nog niet gebroken is door de wreedheden van de Nazi's. Wanneer een groep Russische militairen onder leiding van Pechersky in het kamp aankomt, vindt Feldhendler de bondgenoot die hij zoekt. Samen bedenken ze een plan dat leidt tot een spectaculaire daad van verzet van historische proporties.

Een goed geconstrueerd verhaal, waarin de verschrikkingen van Sobibor duidelijk worden zonder daar al te expliciet aandacht aan te besteden. Een kniesoor zou kunnen mekkeren over het feit dat de gevangenen er nogal gezond uit zien, maar je zou dat ook kunnen zien als een cruciale metafoor voor het feit dat de geest van deze gevangenen niet gebroken was en dat ze dus nog genoeg kracht hadden om zich te verzetten tegen hun dodelijke lot. De individuele karakters komen tot leven door kleine momenten, zonder dat daar flashbacks aan te pas komen. De finale is een passend eerbetoon waarbij honderden gevangenen waren hun eigen leven op het spel te zetten in de hoop dat velen van hun lotgenoten zouden overleven om te kunnen vertellen wat zich afspeelde in Sobibor.

Thomas83 schreef:
Zeer teleurstellende en nogal overschatte onderwerp. Dat zal wel door het heftige onderwerp komen, anders kan ik ook niet verklaren waarom velen zo positief over deze film, en waarom deze ook wat filmprijzen wist binnen te slepen. Dit is echt een TV-film dat zie je aan alles. Het begint al met aan het begin een korte uitleg via een voice-over. Dat is echt zo'n Amerikaanse fout gedramatiseerde en gewichtige stem, deed me sterk denken aan de intro bij de serie Rescue 911 vroeger.

Aan het begin van de film worden er een hoop personages geïntroduceerd, maar echt hangen blijven ze niet. De film weet de boel niet echt goed op te bouwen zodat de personages echt je sympathie weten te winnen. Alleen in de zin van dat je je beseft wat een verschrikkelijke dingen ze daar meemaken. Maar als je dit vergelijkt met hoe Schindler's List je weet mee te slepen dan is het echt ongelofelijk dat deze film slechts 6 jaar later is uitgebracht. Natuurlijk, Schindler's List had een hoop meer geld en middelen tot zijn beschikking, maar op elk vlak is het verschil astronomisch groot. De acteerprestaties in Escape from Sobibor zijn bijzonder houterig (onze eigen Rutger Hauer speelt nog een langzaam sprekende Rus), de dialogen vaak erg slecht, en ook aan de kills, het bloed en de actie zie je dat de film nogal gedateerd is.

Het gebrek aan budget mag echter geen excuus zijn voor het trucje van iedereen die Engels praat. Dat ze dat doen, ok, maar ze spreken soms met fout aangedikte Russische of Duitse accenten, en sommige Joden spreken zelfs met overduidelijk Engels accent. En dat de Duitsers ook onderling Duits spreken (behalve als ze schreeuwen, dan zit er af en toe een zinnetje in het Duits bij) is gewoon een grote plothole, want op die manier kunnen de gevangenen dus precies afluisteren wat de Duitsers van plan zijn.

De film bevat ook wat onzinnige gedramatiseerde scènes, zoals de dansscène of de scène met de soep. Alle personages zijn ook eigenlijk zo hol als wat, vooral de kampbewaarders natuurlijk. Daar zaten echte sadisten tussen, maar het wordt niet allemaal niet echt realistisch neergezet.
Er zijn ook maar twee scènes die me echt zijn bijgebleven, en dat is allereerst die waarin na een ontsnappingspoging van een klein groepje de 13 overlevenden elk voor straf een onschuldige medegevangene moeten aanwijzen die met hun zal sterven. En het hele kamp moet verplicht toekijken hoe iedereen wordt geëxecuteerd vervolgens.
De tweede scène die ik indrukwekkend vond was het einde, met de chaos van de hekken die met moeite worden neergehaald, al die rennende mensen en mensen die worden vertrapt door de menigte.

Erg teleurstellend is ook hoe op een zeer oppervlakkige manier nog een romance in de film wordt gepropt, waar eigenlijk amper iets mee wordt gedaan. Misschien is het echt zo gebeurd, maar het kwam op mij nogal over dat ze er speciaal een romance in wilden stoppen en de historie daarom maar zo verdraaiden dat het ontsnappingsplan werd gesmeed bij de vrouwenbarakken, waardoor er iemand door moest gaan voor de vriendin van Sasha, zodat hij een excuus had om hier vaak te zijn. En ja, kies dan gelijk maar de knapste en laat haar verliefd worden op Sasha, zucht.

De laatste driekwartier of zo zijn geheel aan de ontsnapping gewijd, en gelukkig krabbelt de film in dit gedeelte een klein beetje op. Dit was nog best spannend, en in tegendeel tot wat ik vreesde was er toch nog van enige planning sprake, ook al was het niet al te ingenieus en zelfs wat ongeloofwaardig met de ontdekking op het einde door het bloed op de deurknop. Is alles zo zorgvuldig gepland, zien ze over het hoofd dat de deurknop onder het bloed zit. Lekker geloofwaardig.

De scène hierna met de ontsnapping is dus vrij indrukwekkend met al die mensen die letterlijk en figuurlijk rennen voor hun leven, en al die chaos in de mensenmassa.
Er gaan alleen nog wel twee korte en wat stompzinnige speeches van de twee hoofdpersonen aan vooraf, en de kampbewaarders reageren als volslagen debielen. Waar sommige van de gevangenen wel erg handig met een geweer blijken te zijn (ze zien er allemaal ook amper ondervoed en ongezond uit trouwens) doen de Duitsers maar wat. De enkele gevangene die schiet zoekt dekking. de Duitsers blijven in de open ruimte staan en schieten maar wat in het rond. De soldaat met het machinegeweer weet vanuit zijn post zelfs niet een simpele prooi met een geweertje uit te schakelen, en je ziet intussen Duitsers met submachinegeweren aan het typische heen en weer maaien doen, geen enkele blijk van training die ze hebben gevolgd.

Escape from Sobibor is voor mij dus een duidelijke teleurstelling. Dat het een TV-filmpje is met laag budget is geen enkel probleem, maar de film kent zoveel zwakke punten en kan in geen enkel opzichtig eigenlijk als een soort historisch document doorgaan. Of het moeten het voice-over-stukje helemaal op het einde zijn. Maar dat is wel erg magertjes.
Het lijkt er wel op dat dit typisch zo'n film is die door het zware onderwerp voor veel mensen al op een 3.0 of zo begint. Ik ga er alleen zeker niet aan meedoen, 2.0*. De film duurt uiteindelijk ook nog vrij lang voor wat het te bieden heeft.

Er zit echt een steek los bij jou man. Dit is niet gezond. Deze film is gemaakt om de waarheid te vertellen door de gene dit het hebben overleeft,en jij gaat nog klagen ook? Triest.

avatar van Thomas83
Ik denk dat het eerder verkeerd is een film zo blind te verdedigen op basis van waar deze over gaat. Los van wat we allebei van de film zelf vinden, je zegt nu eigenlijk gewoon dat een film over een zwaar onderwerp als de holocaust enkel op een positieve manier beoordeeld mag worden. De boeken waarop het script is gebaseerd zijn getuigenverslagen, de film zelf is gewoon echt een film en mag dan ook als zodanig beoordeeld worden wat mij betreft.

avatar van Lakte
Komt over 2 maanden uit op bluray in Engeland.

Escape from Sobibor Blu-ray (United Kingdom)

avatar van de grunt
Lakte schreef:
Komt over 2 maanden uit op bluray in Engeland.

Wow!!