Le Rouge Est Mis (1957)

Frankrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Gilles Grangier
met Jean Gabin, Paul Frankeur en Marcel Bozzuffi

Louis Bertain is een garagehouder wiens zaak enkel dient als dekmantel. Louis en zijn kompanen leven een normaal leven overdag en doen zich voor als brave burgers maar gaan in de nacht op dievenpad. De problemen nemen echter een dramatische wending als één van hen denkt, dat Louis' jongere broer een verklikker is.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor deze gekende serie noire- klassieker met Gabin, Bozzuffi, Lino Ventura en Annie Girardot ?
Scenario gebaseerd op een boek van de gozer die ook rififi schreef, maar dat niveau wordt natuurlijk niet gehaald. Niet zozeer vanwege het verhaal op zich, maar omdat cinema papa icoon Grangier en niet Dassin de regie verzorgde. Of liever cinema mama, want zowel Gabin als zijn jongere broertje zitten aardig onder de plak bij die ouwe tang, zodat ze nog een beetje op het rechte pad blijven: dwz Gabin is wel een crimineel maar hij heeft personaconform een gouden hartje en hij wil niet dat zijn broer hem gaat navolgen.
De schurkenrollen zijn weggelegd voor pre- superster Ventura als over the top moorddadige en gewetenloze psychopaat en Annie als kapster/hoer/bitch die Bouzzoufi op de weg des verderfs dreigt te voeren. Toch grappig om te zien hoe bepaalde carrieres verlopen.
Verder zien we nog oa JP Mocky in niet veel meer dan een cameo en een grappige over the top pisnicht als genreconforme verklikker, maar ook hij bedoelt het goed in een film met een goed noirish begin en slot, maar teveel cinema papa daartussenin.

Jean Gabin is weer op z'n best, en Lino Ventura speelt ook uitstekend.
Wederom een misdaad thriller van formaat.

In die jaren kon je gemakkelijk Jean Gabin in een personage met een dubbel leven aantreffen, zoals in deze "Le Rouge est mis".
Als een film noir, met Annie Girardot in de rol van de femme fatale en als een wig tussen de twee broers Bertain.
Het broederschap en de zorg voor de moeder trouwens vormen het huiselijk aspect van de film, in contrast met het oneerlijke tot misdadige.
Degelijk werk van Gilles Grangier. Keurige opbouw en spanning en een stelletje merkwaardige acteurs toch. Naast Gabin en Girardot, een Lino Ventura als de harde, niets ontziende van het gezelschap en Marcel Bozzuffi, die wel bij voorkeur in misdaad films optrad maar hier toch andere prioriteiten stelt.