Lo Voglio Morto (1968)

Italië / Spanje
Western

geregisseerd door Paolo Bianchini
met Craig Hill, Lea Massari en José Manuel Martín

Clayton's zus Aloma wordt verkracht en vermoord door Jack Blood, op het moment dat Clayton de stad uit is. Wanneer hij terugkeert treft hij meerdere problemen aan. Hij besluit wraak te nemen en de orde in de stad te herstellen.

Keiharde spaghetti western, in een mooie geremasterde uitgave verkrijgbaar via Koch Media
Duitsland.

avatar van Brix
Bovengemiddelde spaghetti met rode saus.
Hill (Helaas niet Terence) ziet er stoer uit, maar moet het toch vooral van zijn opvallende ogen hebben,.
Daar speelt de camera ook uitvoerig op in.
Soms wat té zeer.
Het acteertalent van naamgenoot Terence en Franco Nero heeft hij bij lange niet, maar met een betere regie had dit opgekrikt kunnen worden.

Het kan er nog mee door, maar het draaiboek maakt er wel een potje van wanneer Clayton bij herhaling na half dood te zijn geslagen in no time weer fit als een hoentje erbij loopt.
Dat had wat realistischer gekund, en de film had erbij gewonnen..
Ook de oerdomme acties van Clayton halen het niveau naar beneden.
Jammer dat de regisseur daar blijkbaar geen oog voor had, want er spreken toch aardig wat dingen voor de film.

Zo zijn de locaties buitengewoon fraai en niet standaard spaghettiwestern.
De muziek is ook zeer verteerbaar, met uitzondering van de weer eens in belachelijk slecht Engels gezongen titelsong.
Er zitten een paar aardige bijrol acteurs en actrices in.
(het idiote gelach en de over-acting moet je wel in koop nemen af en toe)
Het verhaal heeft ook wel iets, maar ook weer net niet genoeg.

Ik heb de behoorlijk goed nagesynchroniseerde Engelse versie op YouTube bekeken, in HD kwaliteit.
Of er een DVD in de handel is met deze versie weet ik niet.
Wel een Italiaanse (met Duitse subs, van Koch Media) en een Spaanse.
Voor aanschaf is het mij ook niet goed genoeg, maar ik heb mij niet verveeld bij deze kijkbeurt.