La Última Cena (1976)

Alternatieve titel: The Last Supper

Cuba

geregisseerd door Tomás Gutiérrez Alea
met Mario Acea, Mario Balmaseda en Samuel Claxton

Tijdens de heilige week aan het einde van de achttiende eeuw, bezoekt een graaf zijn suikermolen in Havana. Eén van zijn slaven was zojuist weggelopen. De graaf vertelt zijn hardvochtige opzichter, Don Manuel, om twaalf slaven uit te kiezen die met hem zullen eten 's avonds. De twaalfde gast is de opnieuw gevangengenomen slaaf. Tijdens het avondmaal leest de graaf hen de les over hoe compleet geluk wel degelijk mogelijk is in slavernij; hij gebruikt hiervoor religieuze analogieën. Hij belooft dat er niet gewerkt hoeft te worden op Goede Vrijdag, maar als hij zelf vroeg vertrekt die ochtend, wekt Don Manuel de slaven voor een lange dag van riet snijden.

TGA gaat hier de symbolisch-allegorische toer op en probeert het in zijn ogen achterhaalde wezen van het katholicisme te laten contrasteren met de geest van de revolutie.
Het gegeven van een devote onnozelaar die verschoppelingen uitnodigt voor een paasmaal is uiteraard ontleend aan Viridiana,maar de avondmaalsequentie zelf deed me eerder aan Bergman of zelfs -geloof het of niet-festen denken.
Deze sequentie duurt een minuut of 50 maar liefst,en al die tijd zit je dan ook naar een soort verfilmd toneelstuk te kijken.De regisseur doorbreekt de monotonie echter door regelmatig en subtiel te pennen en zoemen.
Ondanks de duidelijke politieke en religieuze verwijzingen vond ik deze sequentie vooral interessant als psychodrama,ik noemde Bergman niet voor niets.Alle menselijke emoties passeren de revue en el señor conde ontpopt zich hiet tot een van de meest pathetische,ridicule figuren die ik ooit in een film heb gezien.Deze sequentie gaat niet alleen over feodale uitbuiting,maar misschien nog meer over totale miscommunicatie.Pijnlijk om te zien.
Het eerste en laatste half uur zijn tamelijk voorspelbaar,met de gebruikelijke scènes waarin negerslaven worden gegeseld,verminkt,opgejaagd als wilde beesten,enz.Dit alles voornamelijk met een handheld camera gevolgd.
Het wordt saai,maar weer een zeer goede score van Brouwer.