Budbringeren (1997)

Noorwegen
Komedie / Thriller

geregisseerd door Pål Sletaune
met Robert Skjærstad, Andrine Sæther en Per Egil Aske

Roy is een onaardige en niet al te slimme postbode. Hij opent post van anderen, gooit brieven weg die hij niet wil bezorgen en houdt post achter die hij zelf wel aardig vindt. Verder leidt hij een treurig leven waarin een blik koude spaghetti het dagelijks hoogtepunt lijkt te zijn. Maar daar komt verandering in als hij de sleutels vindt van Line en haar huis insluipt.

avatar van narva77
Yes leuke noorse film over postbode!

Hoe een enorme loser toch nog de harten van de kijker kan winnen.

kappeuter (moderator)
Eenvoudige doch sympathieke film. Jordy zou zeggen: "leuk filmpje" oid. 3 sterren

avatar van Jordy
Jordy (admin)

kappeuter (moderator)

avatar van petey
sluit me hierbij aan.

neo (crew)
Eigenlijk maar 1 leuk moment (born to be wild karoake). Boeide mij niet zo enorm veel wat meneer de postbode nou allemaal ontdekte. 2.5 sterren

avatar van 93.9
Niets aan de hand filmpje, maar toch goed!

Grappige film. Beetje duister. 3,5 sterren.

avatar van John Lee Hooker
Redelijke thriller waarin een postbode tijdens zijn dagelijkse ronde een sleutelbos aantreft op één van de brievenbussen. Aangezien hij zelf een vrij armoedig bestaan heeft besluit hij om een kijkje te nemen. Hij ontdekt een aantal dingen, wat gevolgen met zich meebrengt, en trekt zich de problemen van de vrouw in kwestie persoonlijk aan. De poster doet vermoeden dat we met iets liefs en onschuldigs te maken hebben maar ik zie dit totaal niet als een komedie; de hoofdrolspeler probeert de waarheid te achterhalen en beland in een uitputtende situatie. Ik hoop dat Naboer wat meer te bieden heeft.

Ik moest bij deze film al snel denken aan De Noorderlingen (1992) . En niet omdat deze film zich in Noorwegen afspeelt. Ook hier speelt een vage postbode de hoofdrol, die er zo z'n eigen methodes op na houdt. En ook deze film heeft zo zijn absurde momentjes. Al is "de Noorderlingen" nog een heel stuk absurder. Aanvankelijk heb je bij deze film ook nog geen idee waar het naar toe gaat. Pas als hij bij Line inbreekt begint zich een verhaal te ontwikkelen. Maar er zitten ook diverse verhaallijntjes in die worden begonnen, maar die verder nooit afgemaakt worden. En zelfs als de film is afgelopen, heb je eigenlijk nog steeds geen idee waar de film naar toe gaat. Maar hij heeft wel een sympathieke uitstraling en kijkt lekker weg. 83 minuten is dan ook een mooie lengte voor de film.

Vandaag weer eens bekeken en verder weinig toe te voegen aan mijn vorige bericht. Ook de waardering blijft hetzelfde.

avatar van aSMoDeuS
Tand des tijds niet doorstaan. Te saai. Schuurt niet zoals het had gemoeten...

lezertje
Sympathieke kleinschalige productie, die vertelt waar nieuwsgierigheid allemaal toe kan leiden.