Smrt u Sarajevu (2016)

Alternatieve titels: Death in Sarajevo | Mort à Sarajevo

Frankrijk / Bosnië-Herzegovina

geregisseerd door Danis Tanovic
met Snezana Markovic, Izudin Bajrovic en Vedrana Seksan

Sarajevo, 28 juni 2014. In het Hotel Europa bereidt manager Omer zich voor op de komst van een delegatie diplomaten. Op de honderdste verjaardag van de moord op aartshertog Franz Ferdinand, die leidde tot het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, moet een oproep tot vrede en begrip vanuit dit hotel van start gaan. Maar het personeel heeft andere zorgen; ze zijn al maanden niet betaald en hebben een staking gepland. Hatidza van de wasserij wordt gekozen als stakingsleidster, hoewel haar dochter Lamija van de receptie fel tegen de staking is.