Dream with the Fishes (1997)

Drama / Komedie

geregisseerd door Finn Taylor
met David Arquette, Brad Hunt en Kathryn Erbe

Terry is suïcidaal en wil van een brug af springen. Als hij op het punt staat om te springen, komt Nick op hem af om naar Terry's horloge te vragen; Terry heeft het immers niet meer nodig. Ze sluiten een deal. Nick geeft Terry genoeg pillen om vredig in te slapen, als Terry hem zijn horloge geeft. Dat gaat mis. Dan komt Terry erachter dat Nick nog maar een paar maanden te leven heeft, en ze sluiten een nieuwe deal. Terry moet Nick helpen om een paar lang gekoesterde wensen in vervulling te laten brengen, en in ruil daarvoor zal Nick Terry helpen om dood te gaan.

avatar van narva77
En waarom heeft nog niemand deze gezien?

Yak
Narva heeft de verwachingen wel enorm laten oplopen, maar ik hem 'm dan eindelijk gezien. Vier sterren is het resultaat. Een erg mooie film, diepzinnig, op momenten (zoals de laatste scène) zelfs bijzonder ontroerend. En de muziek is schitterend - Tindersticks, Nick Drake, Grandaddy, volgens mij ook Sunny Day Real Estate, maar die vond ik niet terug op de aftiteling.

Wat me een beetje tegenviel, waren de acteerprestaties. Gave Nick (Brad Hunt) was wel héél overdreven gaaf, met vele 'fucks' en 'motherfuckers' van dien, schuchtere Terry (David Arquette) was wel héél overdreven schuchter. Echter in de allerlaatste scène waarin Terry aan een vrouw, die heel erg lijkt op zijn eigen Michelle, opbiecht dat hij al een tijdlang heeft lopen begluren stijgt Arquette echt boven zijn rol uit. Groot Filmmoment, wat mij betreft.

Tot slot een schitterende dialoog die ik de lezer niet wil onthouden:

Terry: "Sleepy, Dopey, Grumpy, Sneezy, Happy ..."
Liz: "Doc!"
Terry: "Doc! That's it!"
Nick: "No no no, that's six of them. That's six of them. There are seven."

Yak
Narf, heb jij de soundtrack? Op Gracenote hebben ze niet echt veel informatie, en de website van Will Records die de soundtrack heeft uitgebracht (pikte ik op van de aftiteling) bestaat niet meer. Play.com heeft 'm ook niet.

kappeuter (moderator)
Zie http://www.allmusic.com. De beste bron voor soundtrack informatie. Daar staat ook een link naar een site waar je 'm kunt bestellen: CDNOW.

avatar van narva77
Narf, heb jij de soundtrack?

Nope ik heb em niet. Goede muziek wel he. Die Mexicaanse muziek in dat cafe met Aunt Elise

Nog een leuke quote;

Terry tegen de ongeneeslijk zieke Nick: "So, what did you talk about?"
Nick: "O, just the future."
Terry: "Must have been a short conversation."

avatar van narva77
Ik ga dalijk mijn nieuwe vhs'je van deze maar es kijken. Yak you're just too good for this world

Yak
Yak you're just too good for this world

Niet gaan lopen overdrijven hè? Wij Hagenezen blijven uiteindelijk gewoon ongelooflijke asociale hufters

avatar van narva77
Van de week mijn nieuwe exemplaar van Yak gekeken! Nog steeds erg mooi.

Ik verhoog mijn stem naar...eh wacht ff, kan niet meer

SlingBlade
Mooie film !

Narva is weer gelukkig

SlingBlade
Das heel fijn om te weten

gimli f
Inderdaad een mooi, ontroerend filmpje!

Dit is een van die kleine, onafhankelijke Amerikaanse filmpjes die ik dan wel weer volop kan waarderen.

Realistisch (hoewel ik het eens ben met Yak's visie betreffende de twee hoofdkarakters), rauw, ontroerend en erg mooi. Erg sfeervol gefilmd ook!
Aardige muziek ook, die het echter niet wint van de soundtrack van The Book of Life (o.a. PJ Harvey- nee wacht: veel PJ Harvey, en daarnaast allerlei ander lekkers...)

Vooral de bijfiguren vond ik lekker realistisch en echt iets toevoegen aan het verhaal; wat dacht je bijvoorbeeld van die oudere, blonde vrouw, die op mij een bijna mysterieuze indruk maakte?
Of die vader- hoe treurig! Eerst boos je verloren zoon binnenhalen, om vervolgens een potje te gaan hoofdstoten met je kind, om zo weer eens lekker samen te zijn... wie kent zo'n situatie nou niet?

Hoe dan ook: een prima film, uiterst mooi gemaakt. Het merendeel van de situaties kan iedereen overkomen, het merendeel der karakters kan overal op straat rondlopen (hoewel ik zelf nog nooit ben "geraakt" door een meeuw of duif...), als nietige nutteloze mens!
Enige mindere aspect aan de film: dat pistool, constant in beeld verschijnend. Maar ja, dat zal wel realistisch zijn in de States.

En je leert ook nog eens wat:
zo weet ik nu dat er grofweg twee soorten ratten zijn.
De derde soort, de Buddha rat, bestaat echter niet. Jammer- dat had mijn soort geweest!
Het lijkt me dat die trouwens nog sneller zal verdrinken- hoe kun je overleven als je je niet beweegt en gehurkt zittend blijft proberen te drijven...?

Afsluitend:
mooi, poetisch en realistich portret. Te waarderen door liefhebbers van ander rauw materiaal, zoals b.v. films als Under the skin, een Kolya of een Her last chance, of werk van Hallström, Haneke of Kaurismäki (schijnt)...

****

Goede uitleg Gimli

aanrader!

avatar van narva77
Ha, leuk dat je deze ook hebt gezien, Doron v Goede film idd!

lage score op imdb..

IMDB interreseert me geen reet!! hele goede film!!!
4 sterren

avatar van majunior
lijkt me een coole film. Waar kan ik een dvd kopen hiervan?

avatar van Erwinner
volgens mij is deze zeldzaam.

avatar van Erwinner
1.50 bij de Bart Smit, kon m'n doppen niet geloven! Mijn stem verlaging heeft trouwens niets te maken met een herziening, maar wel met een verjaarde stem.
Ondertussen verblijf ik achter de brievenbus.

€ 1,50? Echt waar?

DVD of VHS?

Wel jammer van je stemverlaging....
En hoezo verblijf je achter de brievenbus?

avatar van Erwinner
Omdat ie daar binnenviel uiteraard, en op DVD gelukkig..
Hij is opnieuw uitgebracht op RCV en online te bestellen bij BS maar ondertussen al in bezit.

avatar van narva77
Da's dan echt een koopje voor zo'n prachtig filmpje!

Veel plezier ermee!

avatar van Fryce
Ik bleef plakken van begin tot eind. Plakken als een platgetrapte slak onder mijn schoen, dat dan weer wel. Waardeloos acteerwerk, slecht camerawerk en niet echt een denderend uitgewerkt verhaal...maar ik bleef wel plakken .....

avatar van narva77
Ik vraag me af of wij wel dezelfde film hebben gezien?

avatar van remlicht89
Acteer presentaties vielen me wat tegen, maar al met al een super film.
Had hem al een tijd in de kast staan, maar was het kijken zeker waard!