Sketches of Frank Gehry (2005)

Alternatieve titel: Schetsen van Frank Gehry

Duitsland / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Sydney Pollack
met Frank O. Gehry en Sydney Pollack

Een film van Sydney Pollack over zijn goede vriend en befaamd architect Frank Gehry. Er wordt onder meer getoond hoe Gehry te werk gaat, bij het ontwerpen van een project, beginnend bij zijn sketches. Dan zien we hoe deze abstracte tekeningen via 3-d modellen uiteindelijk worden getransformeerd tot daadwerkelijke projecten van allerhande soorten materiaal.

neo (crew)
Aardige docu van een beginnend regisseur in dit soort film. Zijn architectuur is prachtig, maar de man erachter wat minder. Zou liever bepaalde werken in het echt zien, dan zoals het er op film uitziet. Prima schets van de man, maar erg bijzonder is het niet als documentaire. 3 sterren

avatar van JJ_D
neo schreef:
Zou liever bepaalde werken in het echt zien, dan zoals het er op film uitziet.

Eén van de allergrootste troeven van 'Sketches of Frank Gehry' is de stijlvolle regie van Sydney Pollack: met veel liefde en gevoel voor detail brengt hij Gehry's werken tot leven, aangevuld door smaakvolle muziek (en zo weinig mogelijk overbodige commentaren). Wat valt er ook te zeggen over iemand als Gehry? Niet veel, ik heb er enkele biografiën op nagelezen, behalve dan hoe hij, in de loop van de jaren, definitief zijn eigen stijl heeft ontwikkeld. Gehry speelt graag met vormen, daar komt zijn oeuvre ruwweg op neer, en in plaats van 's mans leven chronologsich te doorlopen (en te verzanden in droge wetenswaardigheden) doet Pollock iets veel lovenswaardiger: de man achter de architect belichten, iemand met een gevoel voor humor die reeds de nodige dosis ongeluk te verwerken heeft gekregen in zijn leven (zonder dit te overdrijven). We komen inderdaad weinig te weten over de man, maar dat geeft dus niet: de confrontatie met één van zijn eigen werken in Duitsland (2001) met de toevoeging van de woorden "It's like one of my own children." spreekt boekdelen.
'Sketches of Frank Gehry' maakt de kijker bewust van het feit dat pakweg het Guggenheim in Bilbao veel meer is dan een rariteit van één of ander gek kunstenaar. Pollock toont hoe Gehry op zijn eigen manier poëet en artiest is, en de spontane toon die hij daarbij aanslaat komt goed van pas: hij behandelt Gehry als een vriend van weleer, en zo voelt deze documentaire uiteindelijk ook aan. Je moet het maar kunnen, denk ik dan...

avatar van RolfWolf
Degelijke en boeiende documentaire, maar mist helaas de magie die de gebouwen van Gehry wèl hebben.

***

Mee eens. Wist trouwens niet dat de mooie vis in Barcelona ook van hem was. Al had je dat er wellicht wel aan af kunnen zien.

avatar van mikey
Ik heb wel eens een maquette van hem gezien in MoMa NY.. lekker elitair om zoiets te mogen melden.

avatar van Lord Flashheart
Interessant onderwerp, matige docu.

Sydney Pollack maakt de veelvoorkomende fout bij documentaires om veel pratende hoofden in beeld te brengen en weinig van het onderwerp zelf. Hoewel er een paar critici tussen zitten, zijn het ook grotendeels fanboys, wat het nog minder boeiend maakt wat ze zeggen.

Gelukkig zie je bij tijd en wijle wel iets van de gebouwen van Gehry, maar over de totstandkoming (technische kant) of het leven van de man zelf horen we weinig. Het blijft vooral bij kunstzinnig geleuter. En dat is jammer, want Gehry heeft wel degelijk iets nieuws op de kaart gezet. Zijn stijl - het deconstructivisme - was een harde trendbreuk met de saaie, uniforme modernistische architectuur. Gehry was op zoek naar nieuwe revolutionaire ontwerpen en materialen en is daar wonderwel in geslaagd.

Hoewel ik zijn werk grappig en fascinerend vind, neig ik qua smaak toch meer naar het post-modernisme, dat juist teruggrijpt naar het verleden voor inspiratie. Niettemin verdient de man een berg krediet en hopelijk ooit een betere documentaire over zijn leven. 3***