Ammazzali Tutti e Torna Solo (1968)

Alternatieve titels: Mátalos y Vuelve | Kill Them All and Come Back Alone | Go Kill Everybody and Come Back Alone

Italië / Spanje
Western

geregisseerd door Enzo G. Castellari
met Chuck Connors, Frank Wolff en Franco Citti

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog doet een groepje deserteurs een aantal pogingen om de hand te leggen op een goudschat, die in een zwaar bewaakt kruitmagezijn ligt opgeslagen. De deserteurs wantrouwen elkaar, dit zorgt voor de nodige problemen tussen de mannen...

Aan de hoes te zien is dit op dvd, maar weet iemand waar?

Italiaanse DVD uitgebracht op het label Multivision, in 1:33 en waarschijnlijk zonder enige ondertiteling. M.a.w. dat klinkt niet als een DVD die jij zou willen kopen.

avatar van berenddavids
Wouter schreef:
Aan de hoes te zien is dit op dvd, maar weet iemand waar?

Iemand heeft die film op Marktplaats gezet. Kan de link niet doorgeven.. Je vindt hem als je dit in typt: spaghetti western chuck connors, kill them all

avatar van wendyvortex
Lijkt even te beginnen als de standaard western-show, maar vanaf de overval op het kruitmagazijn (en daar trekken we gewoon een half uur voor uit!) begint de film klasse te krijgen.
Daarna volgt nog een hoop verraad en bedrog en dat levert al met al een prima spaghetti op.
Opmerkelijk: In de hele film is geen enkele vrouw te zien.

avatar van Jonesy
Zojuist bekeken en heb er gemengde gevoelens over. Het verhaal is erg leuk en het geheel is ook mooi gefilmd. Ook zitten er weer van die memorabele scenes in die je alleen in dit soort films ziet.

Maar wat ik erg jammer vond was allereerst de muziek. Dit is iets waar Enzo G. Castellari volgens mij standaard moeite mee heeft. Die was soms niet aanwezig als je hem nodig had (beroving van het fort, je kent de geweersschoten op een gegeven moment wel) En zoals in het begin van de film was de muziek gewoon heel slecht gekozen en past totaal niet bij de film.

Ook jammer was het einde, geen bijzonder duel. Erg jammer omdat de opzet zich er perfect voor leende. En tjah daarna werd het echt even snel afgeraffeld.

Al met al toch een goede spaghetti western maar deze zet ik niet snel nog een keer op.

avatar van Jonesy
Trouwens wat een lelijke poster staat hier op moviemeter zeg.

avatar van Brix
Beter gefilmd dan de doorsnee spaghettiwesterns, met uitstekende locaties, en overdadige actiescenes.
Ook wel een beetje vermoeiend af en toe.
Het is aldoor schieten en knokken.

Dat is wel allemaal goed in beeld gebracht, want er was een bijzonder goed stuntteam aan het werk hier.

De skelet-achtige kop van Connors leende zich perfect voor het genre.
Vreemd dat hij maar enkele spaghettiwesterns op zijn naam heeft staan.
Maar hij was in de USA, in tegenstelling tot een aantal van zijn western collega's die naar Italië trokken, ook een veelgevraagd acteur.
Dat zal er wel iets mee te maken hebben gehad neem ik aan.

Er zitten nog een paar goed karakterkoppen in de bende van Mac Kay (Connors) maar de dikke Bogard (Hércules Cortés) is een slecht acteur.
De rest speelt behoorlijk.

Het verhaal draait (weer eens) om goud.
Zijn er ook spaghettiwesterns waarin dat niet het geval is ?

Deze keer geen Mexicaan in zicht, of toch wel...maar een halve.
Dat valt alweer mee.

Overvallen op forten van zowel Zuidelijken als Noordelijken zijn wel vaker te zien geweest in dit genre, maar het is wel aardig als afwisseling.
En nogmaals, vooral goed in beeld gebracht, met oog voor detail.
Ook de outfits deugden deze keer zeer behoorlijk.

De muziek is op zichzelf niet onaardig, maar springt voortdurend van Amerikaans naar Italiaans aandoende melodieën.
Dat werkt niet overtuigend genoeg.

Dynamiet was er nog niet tijdens de Amerikaanse burgeroorlog, maar volgens deze film (en vele andere westerns) wèl.

Het (vele) moorden in "vrolijke"stijl blijft een van de dingen die mij aan Italo-westerns erg storen.
Het blijft toch altijd weer dicht bij (bloederige)komedie.

Teleurstellend abrupt einde.

Nipt drie sterretjes, vooral voor de vormgeving.

Prachtige Bluray disc geworden, hopelijk volgen er nog meer spaghettiwesterns in deze kwaliteit, wat een verschil met de WildEast DVD versie !

avatar van thunderball
De Duitse blu ray gisteren ontvangen en meteen 's avonds laat bekeken (in het Italiaans met Duitse subs).

Aardige Spaghetti western, een soort van onmogelijke opdracht missie, uitgevoerd door een groep van specialisten, maar nu niet in een W.W.II setting, maar "vermomd" als Spaghetti western. Film begint voorspoedig, maar wist uiteindelijk toch niet helemaal mijn opgebouwde verwachtingen waar te maken.

Waar lag het aan? Misschien was uiteindelijk het verhaal en de daaruit voortvloeiende actie allemaal een beetje van het zelfde kaliber: zo gauw de ene legerbasis was overvallen, gingen ze de volgende te lijf. Ook was het een sof hoe tegen het einde telkens een lid van de groep specialisten heel abrupt zijn Waterloo haalde, alsof je naar Agatha Christies "Ten little Indians" zat te kijken.

Ook de finale kwam wat afgeraffeld over en je mist eigenlijk een echte eindconfrontatie met schurk. Eerlijk gezegd snapte ik ook niet helemaal waar Connors blijkbaar het geld in het water had verstopt, zodat de anderen het niet konden terug vinden. Dat laatste stukje verliep wel erg snel en vaag.

Wat de acteurs betreft, Connors is natuurlijk gewoon een klasbak en lijkt gemaakt voor het genre, jammer dat hij voornamelijk in Amerikaanse producties zat.

Wolf is een bekend gezicht in Italiaanse westerns en heeft al menig bijrol vertolkt, eerlijk gezegd kostte het mij zeker vijf minuten om hem te herkennen zonder zijn typische snor, maar nu met zwart geverfd haar.

De rest van de cast bestond uit louter b-acteurs, waarvan de meesten voldeden, alleen die Hercules acteur was erg matig.

Toch redelijk geamuseerd, dus een dikke zes, ofwel 3 sterren.