Ambush Bay (1966)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Ron Winston
met Hugh O'Brian, Mickey Rooney en James Mitchum

Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog landt een patrouille mariniers heimelijk op het eiland Siarago dat nog bezet wordt gehouden door de Japanners. Hun missie is om contact te maken met een informant, die zou kunnen vertellen hoeveel bekend is geworden van de op handen zijnde invasie van de Filipijnen door generaal MacArthur. Helaas blijkt op de route van de vloot een nieuw mijnenveld geplaatst te zijn en is hun meegebrachte radio tijdens gevechtshandelingen defect geraakt.

avatar van Betamax
Aardige oorlogs film.
Verhaal is wat simpel maar de spanning zit er goed in.

Mickey Rooney komt niet uit de verf als Gunnery Sgt. Ernest Wartell hij is veel te klein...

James Mitchum is daar nog maar een beginneling in voor de rest goede film.

In 1967 in de bioscoop gezien en vond de film toen redelijk spannend. Ik ben waarschijnlijk behoorlijk verwend geraakt, want nu (vanavond voor het eerste sindsdien op DVD bekeken) kan ik hem alleen nog maar "een doorsnee oorlogsfilm" noemen. Maar ook indertijd vond ik wel al dat men zeer nep nep-bloed had gebruikt: fel rood! Kleurt echter mooi op tegen de groene jungle.
James Mitchum is duidelijk een appel die niet ver van de boom is gevallen: één gezicht met zijn vader en ook dat enigszins slome in blikopslag en handeling.

Bart Simpson
Verschijnt 22 april 2009 bij bol.com.
Het verhaal lijkt me wel goed, maar ik snap de lage waardering niet. Waarschijnlijk snap ik deze waardering, nadat ik zelf de film heb gezien (of niet...).

Bart Simpson schreef:
Verschijnt 22 april 2009 bij bol.com.

Je zult de lage waardering nu wel snappen, denk ik.
Standaard verhaaltje, The Guns from Navarone, maar dan met weinig middelen.
Fake bloed, fake Japanners, zelfs die Mitchum is fake: niet Robert, maar James.

Bart Simpson
Ik heb de film een tijd geleden al gezien en hij bevalt wel. Hij is niet super goed, maar voor zijn tijd is hij gewoon goed. Niet meer dan dat. Een 6 is het waard.

avatar van lowlander69
Aardige oorlogsfilm maar niet meer dan dat.De aktie is maar matig en dat nepbloed kan toch echt niet.