Maimil (2001)

Alternatieve titels: The Chimp | De Aap

Frankrijk / Kirgizië / Japan

geregisseerd door Aktan Arym Kubat
met Mirlan Abdykalykov, Dzylykcy Dzakypov en Alexandra Mitrokhina

Chimp is een jonge Kirgizstaan die in het leger moet. Maar voordat hij vertrekt, wil hij eerst zijn maagdelijkheid verliezen. Het probleem is alleen dat hij nogal op een aap lijkt en hierdoor erg verlegen is.

neo (crew)
erg saai.

avatar van Koekebakker
Derde deel (na Sel’kincek en Beshkempir) van Abdykalykovs trilogie over de opgroeiende jeugd in Kirgizië. Het derde deel heeft dezelfde hoofdrolspeler, nu bijgenaamd ‘de aap’. Hij is inmiddels een puber. Opnieuw een schets van de dagelijkse gebeurtenissen (veel verveling, drank en de eerste seksuele ervaringen). Niet alleen de personages, maar ook de film heeft een ontwikkeling doorgemaakt: er is veel industrialisering te zien en de (opnieuw mooi gefotografeerde) film is ditmaal volledig in kleur.