• 10.998 nieuwsartikelen
  • 9.003.330 stemmen

The Lawless Frontier (1934)

Western | 59 minuten

Genre: Western

Geregisseerd door: Robert N. Bradbury

Met onder meer: John Wayne, Sheila Terry en Jack Rockwell

Gesproken taal: Engels

Plot The Lawless Frontier

"Pounding Hoofs and Blazing Guns!"

Zanti vermoordt de vader van John Tobin en probeert de mooie Ruby te ontvoeren. John Tobin weet dit te voorkomen, maar de sheriff denkt dat John één van Zanti's mannen is. John wil zijn onschuld bewijzen door Zanti en zijn bende op te sporen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Pandro Zanti / Don Yorba

Background Townsman

avatar van Kr!kke

Kr!kke

Een matige western, al wordt hij hier wel héél laag beoordeeld.
Het verhaal was nogal standaard, maar daar stoorde ik mij niet echt aan. Ook het feit dat het allemaal nogal voorspelbaar is, maakte niet echt veel uit.

Waar ik me wel aan stoorde, waren enkele dingen die echt te simpel waren voor woorden. Zo denk ik aan de ontsnapping van Zanti... Hij was geboeid en al, maar gewoon even die laars uit trekken en het is in de sacoche . Dan ontsnapt hij, maar is hij zo dom om tege een boom aan te knallen! Zo'n dingen zijn natuurlijk niet echt bevorderlijk voor de punten die ik geef aan een film.

Op de prestatie van John Wayne kan ik echter niet veel aanmerken: hij acteert, zoals ik het gewoon ben, met veel overtuiging. Ook een pluspunt in de film zijn de vele achtervolgingen. Spectaculair zien ze er niet uit, maar als je weet dat de film uit 1934 komt, vind ik het toch niet slecht gefilmd.

samengevat: een niet echt memorabele western met een John Wayne die het niet slecht doet.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Het is dat deze western best makkelijk wegkijkt, ook niet echt verveelt en soms best fraaie plaatjes heeft, maar net als al die andere korte western van Lone Star is de kwaliteit ver te zoeken. De film bestaat uit enkel plot om maar zo snel mogelijk bij het eind te geraken. Matig spel ook, al kan men hier ook weinig mee. Een Wayne redt zich dan nog wel met zijn charisma maar is ook niet echt memorabel. Verder een typisch plot waar Wayne zomaar door toeval als de boef wordt gezien en in het laatste shot is hij ineens getrouwd. 2,0*.

avatar van Metalfist

Metalfist

You forgot, Señor Sheriff, wolves run in packs. And mine is not far behind

Een aantal jaren geleden was ik best wel fan van die Lone Star westerns van John Wayne. Korte filmpjes (vaak met een speelduur om en bij de 60 minuten) en die er een redelijk goede vaart op nahielden. Dat, en het feit dat ik John Wayne erg graag zie spelen, zorgden voor de aanschaf van een hele resem van die films. Ik dacht dat ik de Benelux uitgaves ondertussen wel allemaal had gehad, maar tot mijn verbazing ontdekte ik er nog eentje tussen de DVDs die ik nog niet had gezien: de goede verstaander heeft begrepen dat dat Lawless Frontier is.

Het was alweer een tijd geleden dat ik er nog eens eentje uit de Lone Star reeks had gezien, maar het is een fijn gevoel dat dit nog altijd overeind blijft staan. Ik kon zweren dat ik het stuk met het paard dat van een klif springt al eens eerder had gezien in The Trail Beyond maar sowieso zijn dit natuurlijk vaak dezelfde films. John Wayne (als een personage dat dezelfde voornaam heeft als hijzelf) komt op het spoor van een slechterik, wordt halverwege de film onterecht beschuldigt en eindigt miraculeus met de dochter van één of andere old-timer die hij heeft geholpen. Is dat erg? Nee, want zelfs dan blijft dit nog wel boeien. Pandro Zanti is een vermakelijke bad-guy en de strijd tussen hem en John blijft leuk. Kwaliteit van de DVD laat trouwens wel serieus wat te wensen over, het beginstuk (met de moord op de vader van John) is bijna niet kijkbaar omdat het wel allemaal erg donker is.

Maar dat heb je natuurlijk wel vaker met dit soort public domain films die iedereen op DVD mag uitbrengen waardoor er vaak niet van de originele opnames wordt gestart. Soit, de enige reden waarom dit vandaag de dag nog te zien is, is natuurlijk de aanwezigheid van John Wayne. Nog niet de superster die hij in zijn latere jaren zou worden, maar de blauwdruk is al wel aanwezig. Ook altijd fijn om een aantal oudgedienden te zien zoals George 'Gabby' Hayes en Yakima Canutt. Vooral de grote John Wayne-show dus maar ook Earl Dwire doet het als Pandro Zanti leuk en met Sheila Terry is er nog wel een leuke love-interest voor Wayne in de film gestoken.

Onvoorstelbaar trouwens hoeveel films die Robert N. Bradbury heeft gemaakt op korte termijn. Mijn teller staat nu op 12 geziene films (uiteraard allemaal met Wayne) en die zijn in een tijdspanne van nog geen 2 jaar gemaakt. Oké, het is hier en daar bandwerk maar toch.. Dat is eigenlijk gewoon bijna elke maand een andere film inblikken.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Wikipedia geeft wat aanwijzingen over deze film. Hij koste 11.000 dollar en het maken duurde nog geen week. Ter vergelijking, de film die in '30 de doorbraak va Wayne had moeten zijn koste 1,2 miljoen dollar. En dan is deze nog iets minder rudimentair dan de vorige die ik zag met iets betere acteurs (vooral de good guys), iets meer locaties en iets meer spektakel. Met de nadruk op iets. Want nog steeds stelt het weinig voor. Verhaal is in grote lijnen een kopie van die andere. Er is een misdaad, Men verdenkt Wayne, die bewijst dat hij niet schuldig is en pakt de boeven en krijgt het meisje. Lopende band werk, maar ik geef hier een halfje meer.