This above All (1942)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Anatole Litvak
met Tyrone Power, Joan Fontaine en Thomas Mitchell

De aristocratische Prudence Cathaway schokt haar familie door zich in te schrijven bij het leger. Als ze daar eenmaal zit wordt ze door een kennis gekoppeld aan de knappe, maar chagrijnige Clive Briggs. Wanneer Briggs een deserteur blijkt, blijft Prudence aan zijn zijde omdat ze weet dat hij zichzelf nog als patriot zal gaan bewijzen.

avatar van Dutchfan
Joan Fontaine en Tyrone Power leveren top-acteerprestaties af, in dit schitterende oorlogsdrama.

Fantastische,meeslepende film over de zoektocht van een man [Power],naar de betekenis,en de twijfels die hij heeft,om deel te nemen als soldaat in de 2e wereldoorlog.

Fontaine en Power zijn fantastisch en zeer overtuigend als verliefd paar in oorlogstijd.

avatar van matthijs_013
Een mooie dramafilm met het acteerwerk als hoogtepunt. Het verhaal is niet zeer bovengemiddeld ofzo en aan het einde begon het ook een beetje te vervelen. Wel krijg ik steeds meer bewondering voor Joan Fontaine, een geweldige actrice.

Dick2008
In deze film heeft Tyrone Power wel weer een goede tegenspeelster en wel Joan Fontaine. Veel te lang moeizaam romantisch drama, die naarmate de film vordert wel wat beter wordt maar uiteindelijk door de lengte weer afzwakt en verandert in een soort oorlogsdrama. Zoetsappig vaak, ouderwetse zwijmelfilm, vooral in het midden, maar erg mooie, krachtige rollen van Power en Fontaine. Het slot is natuurlijk wel weer conform die tijd. 2.0

avatar van Biosguru
Propagandafilm verpakt als een suikerzoet melodrama met een oorlogstrauma een ziekenhuissoap en een klasse verschil dat overwonnen moet worden. En weer lukt het Litvak om er een mooi geheel van te maken.

Gek eigenlijk dat we dit nu zo achterhaald vinden. Natuurlijk snap ik wel dat we nu niet in oorlog zijn en al dat. Maar noem eens een moderne mainstreamfilm met zon belangrijke vrouwenrol? Dat lijkt me nog best lastig. Ik zou het wel mooi vinden als Litvak ook weer wat meer waardering zou krijgen, net als Sirk, dat heeft ook heel lang geduurd. Ik zie Litvak als een belangrijke voorloper van Sirk.