• 8.347.862 stemmen

Geregisseerd door: Michael Ritchie

Met onder meer: Walter Matthau, Robin Williams en Jerry Reed

Releasedatum: 26 januari 1984

Plot The Survivors

"Once they declare war on each other, watch out. You could die laughing."

Sonny Paluso ziet hoe zijn benzinestation in vlammen opgaat dankzij een achteloos weggegooide sigarettenpeuk. Donald Quinelle, een weinig succesvolle verkoopleider is net ontslagen door een papegaai, het troeteldier van zijn baas. Jack Locke, een huurmoordenaar ontdekt dat zijn bedrijf 'de Bende' het maar moeilijk heeft om te blijven bestaan. De drie mannen delen een gezamenlijk standpunt: hoe te overleven in een samenleving waar niemand veilig is voor de economische chaos van deze tijd.

imageimageimageimageimage

Detective Matt Burke

TV station manager

Jack's Wife

lindastuurman

Nog een film uit Robins wat jonger jaren. Dit is dus een echte comedy, waar Robin z'n talentjes laat zien. Nooit gedacht dat Walter Matthau en Robin zo goed samen konden gaan.

Het verhaal is misschien wat uit de tijd, maar voor de tijd dat de film gemaakt is, is het een goed verhaal.

Niet zo veel te melden over deze film, maar ik moet toch iets van me laten horen...niet waar.

O ja, geen 5 sterren dit keer. De film is heel leuk, maar ik vind het verhaal iets te simpel.

Wouter

Nooit gedacht dat Walter Matthau en Robin zo goed samen konden gaan.

Waarom niet? Kijk, dat Matthau meer talent in zijn nagels heeft dan Williams in zijn hele lijf wil niet zeggen dat ze niet samen zouden kunnen.

lindastuurman

Sorry mensen, maar dit kan ik echt niet laten gebeuren!! Robin geen talent?! Je moest eens weten!! Ik heb die gozer live zien optreden en hij is echt geniaal! Dat meen ik dus echt!! Er is niets wat hij niet kan, kijk maar naar z'n laatste films (One Hour Photo and Insomnia) En dan ook nog eens z'n LIVE optreden op HBO over 2 weken, echt gaaf! Iedereen heeft z'n mindere momenten aan het begin van z'n carriere! Anyway, op een dag zal men zich realizeren dat hij gewoon de beste is!!

Wouter

Sorry mensen, maar dit kan ik echt niet laten gebeuren!! Robin geen talent?!

Waar zeg ik dat? Het zit zo: Matthau vind ik bij de allergrootste allertijden horen. Williams heb ik een paar keer heel vermakelijk zien spelen (en een paar keer ook vervelend en slecht), maar dat is toch echt niet van dezelfde orde.

Het is alsof je Jim Carey in dezelfde league wil stoppen als Jack Lemmon....

avatar van neo

neo (crew films)

Matthau die ik heel vaak erg leuk vind spelen speelt voor de verandering eens een leuk duo met een andere acteur (van wie ik de naam niet zou noemen). De acteur zonder naam speelt een enorme coole wapengek. 3.5 sterren

avatar van pinky

pinky

• 1999 stemmen

neo schreef:

Matthau ... speelt voor de verandering eens een leuk duo met een andere acteur (van wie ik de naam niet zou noemen).

Eeeeeeeh.... Jack Lemmon?

avatar van neo

neo (crew films)

speelt voor de verandering eens een leuk duo met een andere acteur

avatar van pinky

pinky

• 1999 stemmen

Het onderwerp is na 20 jaar - helaas - nog steeds actueel, getuige het succes van Bowling For Columbine: de barbarisering van de Amerikaanse samenleving, met wapenwarenhuizen en huisvaders die guerillakampje spelen. Ritchie legt de boodschap er dik bovenop, maar draagt geen antwoorden aan. Het verhaal verzandt uiteindelijk: personages handelen tegennatuurlijk om het script verder te helpen en zelfs de obligate achtervolging wordt er aan de haren bijgesleept. De allerlaatste scène is dan weer wel mooi. Maar wat wil je ook, als je de beschikking hebt over Williams en Matthau, twee van de beste comedy-acteurs die je kunt bedenken? Ondanks het sombere onderwerp valt er dus veel te lachen, met als hoogtepunt een buitengewoon belachelijk vuurgevecht van Williams met de boef, Jerry Reed.

"What kind of man gives cigarettes to TREES!?"

***½

lindastuurman

Na het zien Bowling for Columbine en na het wat te laten "bezinken", klot het dat The Survivors eigenlijk hetzelfde laat zien (natuurlijk een klein gedeelte dan hè).

Het feit dat men zo makkelijk aan wapens kan komen en dat het eigenlijk onzinnig is om dat te doen. Vooral het hysterische gedrag (in dit geval van Williams) verwoord voor mij precies hoe ik soms over amerikanen denk. Zonder nadenken de leider volgen (in dit geval dus Bush).

Dus idd, zoals de vorige poster al zei...deze film is ondanks z´n "leeftijd" toch nog vrij actueel.

Moviestar

Vond het wel een grappige film maar ik vond Walter Matthau nou niet echt geweldig (vind het toch al geen goede acteur) vandaar maar 3,5 omdat het verhaal wel goed is en Robin Williams en Jerry Reed het wél goed doen.

avatar van Purmerend

Purmerend

avatar van T.O.

T.O.

• 1972 stemmen

Purmerend schreef:

Robbie Williams was erg goed in deze film.

Ik wist niet dat hij als kind al een showman was.

Purmerend schreef:

Robbie Williams was erg goed in deze film.

Knap dat jij die hierin hebt gezien terwijl die er niet in mee doet.

avatar van Lenting

Lenting

Moviestar schreef:

Knap dat jij die hierin hebt gezien terwijl die er niet in mee doet.

??? hij staat er toch gewoon bij ???

Lenting schreef:

??? hij staat er toch gewoon bij ???

ja inderdaad, maar die getalenteerde man heet Robin Williams!

lindastuurman

Ooooh, dat je het nog gaat uitleggen ook! Petje af hoor, want ik kan het niet meer...

avatar van Lenting

Lenting

ohja had ik niet eens gezien, die paar letters ook

avatar van speedy23

speedy23

De film is en combinatie van zwarte komedie en sociale satire en bevat op de koop toe een aantal turbulente actiescènes. De sympathieke hoofdrolspelers doen ontzettend hun best, maar het script van Michael Leeson rammelt aan alle kanten...

avatar van kArIzMa_TuRk

kArIzMa_TuRk

'So what are you gonna say to Jack if he comes?' 'Hi Jack do you want some pancakes'

Wouter

Zeg timburton, je geeft plots alle films van Michael Ritchie een halve ster. Heeft de man je iets gedaan?

avatar van AGoos

AGoos

ik vond dat deze film er veel belovend begon, maar op een gegeven moment compleet ontspoort en nog veel te lang door dendert...2*

avatar van Wembleyfever

Wembleyfever

Haha, ja die Robbie/Robin Williams fout wordt wel meer gemaakt volgens mij. Maar even over de film: over de hele linie best vermakelijk en Jerry Reed speelt zijn rol met veel charme. Williams draaft hier en daar wel te ver door in wat improvisaties lijken te zijn. Matthau is als de sarcastische ouwe mopperkont in zijn element! John Goodman komt ook even langs als de commando in de wapenwinkel. Zeker een keer gaan kijken, deze vroege Williams-film.

Wel een pikant stukje wanneer Williams in het ziekenhuis hersteld van zijn schotwond: in een kort moment van onoplettendheid kan je z'n genitaliën bewonderen...Oops!

avatar van Muggsy

Muggsy

Vond de humor van de twee protagonisten niet echt bij elkaar passen. Williams z'n komische uitbarstingen gaan nog niet ver genoeg en zijn ook niet talrijk, terwijl Matthau het op automatische piloot eerder afwachtend aanpakt. Locke had enige charme maar na een uur beginnen de onnatuurlijke wendingen en de tegenstrijdigheden te wegen. De dochter was verschrikkelijk (vooral het moment waarop ze aan Matthau moet uitleggen hoe Williams is kunnen ontsnappen). Naar het einde toe ontspoort de film omdat men zich in zoveel bochten heeft moeten wringen. Vond er al bij al zeer weinig aan.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Hij kwam gisteren op TCM en ik kon hem gelijk herinneren. Toch wel een leuke film met Robin Williams, die hier trouwens goed acteerde. Matthau is een van mijn favoriete acteurs en stelde mij zoals gewoonlijk niet teleur. Toch is dit wat mij betreft een leuke grappige film. Dat kwam merendeels door het bijzondere van dit duo en het bizarre verhaal. 3,5.