Santa Claus Is Comin' to Town (1970)

Verenigde Staten / Japan
Animatie / Familie

geregisseerd door Jules Bass en Arthur Rankin Jr.
met de stemmen van Fred Astaire, Mickey Rooney en Keenan Wynn

Een postbode besluit om een aantal van de meest voorkomende vragen over de Kerstman te beantwoorden. Hij vertelt over Kris, een kleine baby die wordt achtergelaten op de stoep van de familie Kringle. Later, als Kris groot is geworden, wil hij graag speelgoed uitdelen aan de kinderen van Sombertown. Hij wordt tegengewerkt door de gemene Herr Meisterburger en door een slechte tovenaar, genaamd Winter, die tussen de familie Kringle en het stadje Sombertown in woont.

avatar van streeter
Met de kerst nog gekeken, voor de tigste keer. Blijft altijd leuk - alleen een beetje vreemd om de kerstman als jongeman te zien.
Het begin is ook een beetje eng, als de zingende postbode (Fred Astaire) door de post kijkt en gewoon brieven van vreemdelingen openmaakt en gaat lezen.
*** 1/2

avatar van Friday the 13 th
Ik hou van dit soort filmpjes. Erg spijtig dat Frosty the snowman niet op moviemeter kan toegevoegd worden, dat is van hetzelfde laken en broek.

De film geeft een overzicht van het leven van de kerstman. Eigenlijk wordt alles wat we weten over de kerstman in deze film verklaard. De figuurtjes, zeker de diertjes zien er erg schattig uit. De film kent een vlot tempo en de liedjes zijn vrolijk en aangenaam. De ijskoning zag er wel wat eng uit.

Na Rudolph: The Red Nosed Reindeer ben ik opnieuw aangenaam verrast.

Dick2008
Ik vind deze toch wel een heel stuk minder dan Rudolph The rednosed reindeer, maar het zal ook wel door het verhaal komen (met mensen). Rudolph en Bambi, en nog hoop andere met dieren, die scoren vaak hoger.
In het begin en aan het einde Fred Astaire te zien in (pop)animatievorm als postbode, en hij is ook de verteller. De liedjes zijn wisselend, de kerststemming in de film is goed. 2.0

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
leuke film die ver in de buurt komt van The Year Without Santa Claus.
Lekker simpel in elkaar gezet maar het verhaaltje blijft onderhoudend en leuk om te volgen.
Rakin Bass filmpjes bevallen mij wel, lekker kort, lekker simpel maar erg leuk vermaak!
Rudolph The Red-nosed Reindeer volgt dit jaar nog zonder twijfel!

avatar van Inland Rabbit
Leuk ook die onsubtiele hints naar Hitler en het Romeinse Rijk. . Echt gezellig!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Inland Rabbit schreef:

Haha, best gewaagd inderdaad! Vond het al vreemd dat niemand daarover begon