Michou d'Auber (2007)

Frankrijk

geregisseerd door Thomas Gilou
met Gérard Depardieu, Nathalie Baye en Mathieu Amalric

Tijdens de Algerijnse onafhankelijkheidsoorlog adopteert een Frans echtpaar een autochtoon jongetje, dat bescherming bij hen zoekt. Na de oorlog duikt plotseling de echte vader van het jongetje op, die graag zijn kind terug zou willen.

De film mixt voordurend drama dat voorvloeit uit fanatisme omtrent rassenonderscheid enerzijds en de sociale, familiale, emotionele belevenissen van een pleeggezin. De kijker moet maar zelf beslissen wat bij hem primeert. "Affections, pas d'amour", zegt de directrice van het weeshuis en daar zal het uiteindelijk omdraaien.
Sympathiek en verzachtend zijn de chansons : Dalida met "Bambino" in de intro en Bourvil, homoristisch, met "Le Facteur" en andere doorheen de film.
Niet outstanding maar toch heel goed, deze film die naar het einde toe toch wel ontroert. Depardieu en Baye kennen hun vak, maar ook die Mathieu Amalric.