Varian's War (2001)

Canada / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Oorlog

geregisseerd door Lionel Chetwynd
met William Hurt, Julia Ormond en Alan Arkin

Doodsbange voetgangers proberen zich in veiligheid te brengen in Berlijn. Het is 9 november 1938. Nazi's vernietigen winkels en de antisemitische leuzen vermengen zich met het 'Heil Hitler' geschreeuw in de straten. In deze chaos bevindt zich een Amerikaanse journalist die hier niet op zijn plaats lijkt in zijn onberispelijke pak en een bloem in zijn revers. Toch is er geen plaats op aarde waar Varian Fry beter had kunnen zijn. Hij is getuige van een oorlog waarvan hij voorspelt dat het een niet voor te stellen tragedie wordt. Hij trekt zich het lot van de Europese joden zeer aan en is vastbesloten ze op een of andere manier te helpen.

Goede cast in een goede film.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Varian's War, een prima film met een sterke cast (met als hoogtepunt een verrassend sterke William Hurt) en een boeiend verhaal dat op een uitstekende wijze wordt verteld. Echt heel bijzonder is het allemaal niet, maar gelukkig weten de makers aardig wat spanning in het geheel te krijgen. De film weet dan ook niet te vervelen. Nergens bovengemiddeld (of het moet het acteren van Hurt al zijn), maar desondanks een uitstekende film.

3,5 sterren.

ik vind dat deze zeer goede film erg weinig is gezien onder de mensen van moviemeter!! deze moet maar eens in de tip lijst komen!
4.5

Na aanschaf van deze film verwachte ik een "Schindlers List" cloon het geen maar voor een klein gedeelte overeenkomt. Fry selecteert met name de joodse gemeenschap die waardevol zijn voor de maatschappij.
De kunstenaars en artistieken.
Het verhaal is niet zo groots opgezet als dat van "Schindlers List"maar blijft eveneens boeiend.
Mooie rol van William Hurt.
Ook krijgt men bij dit oorlogsdrama een kijkje aan de franse kant en ook die was niet helemaal fris.

Goede film zeker rond deze bevrijdingsdagperiode.

Dit is echt een goed voorbeeld van wat vrijheid is en wat niet! in de film ''1984'' komt dat niet goed tevoorschijn en is dat totaal niet realistisch. in varian's war is het echter wel heel realistisch

Net de dvd binnen en ga hem zo kijken misschien verhoog ik hem nog wel naar een 5!!
nogmaals dit is echt een aanrader!!!!

kazin
Deze film was ik paar jaar kwijt en had hem nog maar 1 keer gezien. Ik zat dus beetje te zoek naar dvds enzo , zie ik deze opeens liggen ben hem gaan bekijken. Ik herinnerde me deze film niet zo goed meer maar als ze bij die spaanse grens zijn dacht ik even na en wist ik het weer ( Tijdens de film wist ik beetje waar het over ging maar daarna was alles weer helder )
Mooie film gelukkig geen kloon van schindler's list want anders had ik het een 0,5 gegeven omdat ze vind ik ook andere films moet maken en niet ''kopieëren'' vanmij krijgt deze film een 3,00

Ik vind oorlogsfilm altijd zeer goed maar deze heeft een keer iets anders hij laat eens iets anders zien. Op zich een goede film!

Ik vond de film nogal tegenvallen. Verhaal was goed maar ik vond het niet goed uitgewerkt. Het zag er allemaal net iets te goedkoop. Ik vond het echt een TV film ( leek wel een soap). Beelden van de film waren wel mooi geschoten. De geluidstrack op dvd is jammer genoeg alleen 2.0. Mensen die een schindler's list verwachten kunnen van een koude kermis thuiskomen. Deze film kan daar niet aan tippen.Voor mij is de film zeker niet meer waard dan 2*.

neo (crew)
Ik zou ook vooral niet gaan vergelijken met een film als Schindler's List, maar dat lijkt nu eenmaal onvermijdelijk. Vreemd dat mensen dan niet de vergelijking met Saving Private Ryan aan gaan. Die vergelijking wil ik dan wel aangaan, al is het vrij nutteloos. Het gegeven van een heel team sturen om 1 man te redden, is op zich een akelige morale kwestie. Net zoals het een erg akelige gedachte is om kunstenaars te willen redden boven de normale bevolking. Alhoewel ik hier wel meer begrip voor kan tonen; het ging immers om duizenden uiteindelijk en dat inclusief vrouw en kinderen.

avatar van RRR.
erg goeie film!

Couch Potato
Goed idee, goed verhaal, William Hurt acteert goed, wat hij meestal ook doet, maar de film ziet er als een televsiefilm uit, iemand zei dit ook al eerder. Julia Ormond is ook best ok, en leuk om te bekijken, maar ach...
Vandaag gekocht op rommelmarkt, ach drie films voor 5 N€uro's dan moet je niet zeuren.
Best onderhoudend, maar dit kon duizend keer beter zijn uitgewerkt, betere en sterkere en spannender plots ware wenselijk.
Matig gevalletje.

=michael= schreef:
4.5

ben ik het helemaal mee eens
varian fry was een groot en moedig man die ontzettend veel risico nam om zo 2000 mensen te redden.
die man mag nooit vergeten worden.
william acteert hier super goed inclusief de rest

4,5 ster

hahahahaha wat een grap deze flutfilm,leek wel een stelletje padvinders die op een zomerse zondag besloten een groepje joden te redden voor hun eigen gemoedrust.Heb hem na de eerste scene al afgezet.

marco65 schreef:

Pardon het is een waargebeurd verhaal.
beetje respecht voor een oorlogs held.
die in gevaar voor eigen leven mensen heeft gered.
jou opmerking slaat alles

marco65 schreef:

Hoe kan je nu stemmen als je hem niet helemaal afgekeken hebt???!!!
stem verwijderen aub!!

=michael= schreef:

Hoe kan je nu stemmen als je hem niet helemaal afgekeken hebt???!!!
stem verwijderen aub!!

vind ik ook en zeker de manier waarop hij het zegt schande

Een erg mooie en leuke film klasse!

Film met een zeer sterk concept, helaas ontbrak de goede uitwerking ervan. Nergens een greintje spanning te bespeuren en alles liep van een leien dakje wat, mede door de lange speelduur, vlug ging vervelen.

Goede film die in hetzelfde genre valt als Schinlder's list. Deze film is allee heel weinig gezien/beoordeeld op moviemeter. Jammer, want veel vinden Schindlers list goed, dus waarschijnlijk deze ook. Het verhaal is dan ook op waarheid gebasseerd..

avatar van eavymetal
NightWolf schreef:

De film heeft inderdaad een zeer sterk concept, maar ik vind dat dit concept ook goed is uitgewerkt, waardoor ik de spanning wel bespeurde, en dat heeft er voor gezorgd dat ik mij geen seconde heb verveeld.

Oh ja, en dan nog even het volgende: de speelduur van 115 minuten is heel normaal, en in mijn ogen dan ook zeker niet lang.

Een film gemaakt met een beperkt budget, maar gewoon een topper! De acteerprestatie's zijn schitterend, William Hurt zet de rol als Varian Fry gewoon heel erg sterk neer. De film heeft fantastische dialogen en is gewoon in zijn geheel sterk, ik zie veel blockbusters die niet op zo'n sterke manier overkomen als deze film. 4,5*

avatar van Boenga
Met William Hurt erbij - eerste keer dat ik 'm ooit zag was in Children of a Lesser God (1986) - kan een film in mijn ogen toch al niet slecht zijn.
Ook hier geen kwaad woord over die man, zeker niet met een levendige en bruisende Julia Ormond erbij. En ook al is het een tv-film: het ziet er toch allemaal heel mooi uit: de straten met oldtimers, de kledij,...

Maar verder zijn er toch een aantal minpunten.
Er is Varian Fly: goedhartig, dapper, bijzonder intelligent en creatief, vlot meertalig, altijd en overal zeer beheerst, hondstrouw aan zijn echtgenote, ... Hij is te perfect, en dat ging me bij momenten irriteren.

Kwam daar af en toe nog eens het beeld bij van 'USA - the good, the savior, the hero' bij, en dan kreeg ik een zwaar Hollywood-gevoel in de onderbuik.
(NB: ik wil het belang van de VS in de afloop van WO2 niet onderschatten of teniet doen, maar de manier waarop de VS hier werd gepresenteerd stoorde me.)

En misschien moet dat op een of andere manier in de tijdsgeest geplaatst worden, maar er lijkt me iets heel erg mis te gaan wanneer artiesten gered worden, en andere mensen aan hun lot worden overgelaten. We zijn 2016: stel je voor dat op dit moment een gelijkaardige keuze zou gemaakt worden naar Syrische vluchtelingen toe...

Een dubbel gevoel: geen slechte film, maar er wringt toch aldoor wat aan.

Voor wie van films rond dit thema houdt: La Rafle (2010) vind ik een absolute aanrader.