Orora Gongju (2005)

Zuid-Korea
Mystery / Thriller

geregisseerd door Eun-jin Pang
met Jeong-hwa Eom, Seong-kun Mun en Oh-jung Kwon

Nadat een moeder haar kind heeft verloren, draait ze door en vermoordt ze op gruwelijke wijze verscheidene mensen. Haar ex-man, een agent, krijgt met de moorden te maken maar weet niet dat zij erachter zit. Zijn het lukrake moorden of zit er meer achter?

Goeie film. Begin van de film dacht ik ff dat dit een hele lugubere film zou gaan worden, maar het bleef netjes. Leuke plottwist op het eind en voor de rest gewoon goed geacteerd en coole film. In het begin denk je echt van, she's one crazy mutthaf. maar het eind bewijst wat anders

Korea's 2e top thriller naast "Sympathy for Lady Vengeance" van 2005. Jeong-hwa Eom maakt de film, in het eerste opzicht met haar lieve, rustige, onschuldige blik die snel snel veranderd met haar borrelende innerlijke woede.

Er is niets gevaarlijker dan een moeder die vastberaden is haar kind te berschermen in gevaar. Maar nog gevaarlijker dan dat? Een moeder in rouw die niets meer voor te leven heeft op wraak na. De film sleept je mee als wel dat je voor haar juicht omdat haar motivaties oprecht zijn. Wat zou jij doen in haar situatie?

Afgezien van de sexscene die me eigenlijk overbodig leek en het soms wat vreemde beleid van de Zuid Koreaanse politie een dikke 5!!

Thanks to ReN & DragonFly

Xelátion schreef:

Thanks to ReN & DragonFly

You're welcome, Xelátion...

Zeer aparte film en zeer de moeite waard.
Wat ook echt top is in deze film is de muziek zo mooi en gevoelig..........Prachtig.

avatar van hedkandi1
Inderdaad een hele mooie en aangrijpende film, best ziekend zoals die vouw haar moorden pleegt.
Muziek (klassiek) niet zo'n grote fan van maar idd wel passend bij deze film

avatar van Nixon17
Begin was goed eind was zeer goed en het midden (1 uur) was een beetje sloom. Maar vooral voor het begin een eind toch nog een 3,5*

Snitz129
Een aardige film, met wat aangrijpende stukken.
Maar ik kan niet helemaal aan de taal wennen omdat ik dan meer ondertitelingen aan het lezen ben geef ik 3*.

Protonpusher
wow....

wat een film....

schitterend samen gesteld in gebeurtenissen, erg mooi geacteerd, vooral door die oh.
erg mooi einde..maar wel triest.

echt een super film...deze ga ik gelijk kopen.

Protonpusher
en ja....degene die dit doen, verdienen alles wat ze krijgen

ik had het nog wat langer laten duren..maarja

ik ben een bioloog...

avatar van Prudh
Een stuk of wat moorden die een suffe slasherhorror niet misstaan, een slap politieteam, weinig raadsels en een op hol geslagen moordenaar. Nee, Orora Gongju is verre van een originele wraakfilm en helaas ook verre van een goede wraakfilm. Pas als er op het einde een emotionele tint aan verbonden wordt en als de ware toedracht van de moorden bekend wordt, maakte de film een klein beetje impact. Helaas is het voorgaande van de film als een puzzel met een paar ontbrekende stukjes: het plaatje zien we al lang. 2*

avatar van Ramon K
Enorm slappe film. Slecht geluid, vaak verkeerde muziek, fout en ongeloofwaardig plotverloop, vreselijke opgelegde sentimenten, doorzichtig etc. Ach, verder is het nog redelijk onderhoudend. 1,5*

avatar van sinterklaas
Deze film was echt fantastisch!!! We kunnen het bijna een Koreaanse klassieker noemen. Ik snap echt die negatieve reacties niet. Deze film had echt heel veel. Een heel groot en orgineel verhaal en hele goede acteurs. Gewoon mooi verzonnen dit: vrouw die er onschuldig uitziet vermoord iedereen waarvan zij denkt dat die met de dood van der dochter te maken hebben en aan het eind word alles duidelijk. Ik hou van die open einde's

Wat ik wel een pijnlijke scenen vond is met die vent met die schaar om zijn piemel. ooeeiii.

Er zit ook geen actie in, maar dat maakt helemaal niet uit. De film zelf is al heel mooi. Ik moest ook bijna een traantje wegpinken bij die open einde.

Gewoon een hele mooie film. Gewoon een aanrader.

avatar van Daser
In het begin bij de 1e scene in de wc, dacht ik dit word niks, maar uitindelijk een hele mooie film. Met humor, tranen en mooie muziek.

avatar van soom
Vond het een Amerikaanse Hollywood film qua verhaal en scenario met Koreaanse acteurs. Teveel dialogen!
Sfeer was wel Koreaans, want zoals alleen Koreanen dat kunnen doen, word de film meesterlijk tot een eind gebracht. Totaalplaatje is op zich overdonderend, en de hoofdrolspeelster is erg overtuigend. 4*.

avatar van ralfsjam
opzich een leuke film met een aardig verhaal. Oh is echt een lust voor het oog. maar toch waren veel scenes erg knullig en ongeloofwaardig. zoals de Politie, een zooitje ongeregelde lummels die constand achter de feiten aan hobbelen. na de 2e sticker hadden ze het al kunnen weten! en ik had niet het idee dat Jin Bang dat zo had bedoeld... de beelden waren goed, de muziek lekker maar soms ook vreemd gekozen (opeens Fado?!)
voor mij vas het een aardige film, met een mooie en goed acterende Oh, met een leuk verhaal, maar ook momenzen van rollende ogen en diepe zuchten. een 3

avatar van nightbreed
De film begint supersterk, een beetje horrorachtig (slasher), zakt dan een half uurtje een beetje in en pakt daarna weer de goede draad op om vervolgens prachtig te eindigen.
Mooi camerawerk en goede acteerprestaties.

avatar van Verhoeven
Hoewel het debuut van actrice Eun-jin Bang hier en daar wat knullig aanvoelt had ik over het algemeen geen problemen met Princess Aurora. Bijvoorbeeld de manier hoe de politie geschets werd en dat vrijwel alles afhing rondom de climax desalniettemin had ik geen problemen met deze film. Dat vooral komt door het gegeven dat heel lang stil wordt gehouden. Vooral de eerste moord wordt stijlvol in beeld gebracht alsof we naar een Slasher zitten te kijken maar naarmate de film verder gaat en er meerdere doelgerichte moorden vallen krijg je beetje bij beetje meer te weten achter de moeder die haar kind verloren is. Het acteerwerk is meer dan prima plus het gegeven wordt goed uitgewerkt. Princess Aurora is de eerste kennismaking met het Dvd label Amasia en er zullen meer gaan volgen.

avatar van sinterklaas
Waneer komt Eun-jin Bang nou eens met nog een film?

avatar van Useless
Flauw geacteerd en vreselijk voorspelbaar; dit is maar een slappe hap vergeleken met de Vengeance trilogie.

De priester-politieman holt maar als een sulletje achter de feiten aan, en de manier waarop het motief op het einde uitgelegd wordt, is ronduit hilarisch.

avatar van Erwinner
Inderdaad, wat een vreselijke motieven kregen we achteraf op ons bord geschoteld, was ook zeker een pasta bord voor nodig.
De film kijkt best lekker weg, kreeg alleen zo'n buitenlands TV film gevoel erbij. Het bewandeld de standaard paden en het beste was weggelegd voor de rol van Jeong-hwa Eom, leuke actrice.

Uiteindelijk was het redelijk duf allemaal. 2.6*

avatar van DonOswaldo
Heerlijk filmpje.

Het type plot spreekt me sowieso altijd aan, dus dat is mooi meegenomen al.

Acteerwerk is sterk en overtuigend. De politie kwam soms wat duf over, maar dat mocht de pret niet drukken.

De film komt lekker meteen op gang, zakt paar keer wat in mede doordat de moorden te snel voorbij waren, dus dat was wel jammer. Zeker omdat de moorden zelf wel interessant waren had er wel wat meer tijd aan besteed mogen worden.

Maar richting het einde word het allemaal weer interessant, en de uiteindelijke uitwerking is gewoonweg heerlijk!

Kortom: erg leuk om eens (of meerdere keren) te kijken, vooral voor de liefhebber!

avatar van wendyvortex
Op de een of andere manier had ik door de trailer een beetje Luc Besson (Nikita, Leon) achtige film verwacht.
Meer een TV-politiedrama met goed camerawerk, maar de plot vond ik maar zwak.
Als je dader al meteen weggeeft moet je toch echt aankomen met Kill Bill-dynamiek en niet met een politiefilm.
Laatste half uur is nog wel redelijk, maar veels te laat om de film nog te redden van de middelmaat.

avatar van erik1677
De 1e keer dat ik m zag was ik laaiend enthuisast, maar gisteren nog weer eens weer gezien en toch een volle punt eraf.
Het is wel een goeie thriller, maar geen 4 sterren waard achteraf gezien.
Mar wel absoluut het kijken waard, zelfs meer dan dat.