• 8.303.774 stemmen

Gli Occhi Freddi della Paura (1971)

Misdaad / Thriller | 95 minuten

Genre: Misdaad / Thriller

Alternatieve titel: Cold Eyes of Fear

Oorsprong: Italië / Spanje

Geregisseerd door: Enzo G. Castellari

Met onder meer: Frank Wolff en Fernando Rey

IMDb beoordeling: 5,4 (693)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Plot Gli Occhi Freddi della Paura

"Your last scream will be the loudest."

De crimineel Arthur Welt breekt met de hulp van zijn kompaan Quill in in het mooie Londense herenhuis van de rechter Juez Flower. Ze terroriseren er diens neef en een Italiaanse prostituee. Terwijl Quill op zoek is naar geld, is Welt nog op zoek naar iets anders...

image

Wouter

Deze dvd-hoes heeft niets, maar dan ook niets, met de film te maken. Ik had iets beters toegevoegd.

Dat was de cover van de CD.

Wouter

Weet ik, maar wel origineel. Dit is een dame die niets met de film te maken heeft met een mes en sfeer dat horror suggereert. Belachelijk.

Het is niet alsof wij die videohoezen verzinnen. Hadden ze maar een betere distributeur moeten kiezen.

mikey

Het is toch wel een giallo? Daar komen toch altijd messen in voor?

Wouter

Castellari, wat een rare regisseur is dat toch. Bij vlagen visueel geniaal en bijna altijd interessant. Vaak werkte hij met (te) lage budgetten, soms met matige acteurs en slappe scenario's en bijna altijd hebben zijn films last van matige geluidstracks (zoals veel Italiaanse films, zeker als ze Amerikaans gedubd zijn) .

In deze film zat ik weer regelmatig op het puntje van mijn stoel om te zien wat de jonge Castellari doet met beeld en montage, maar het verhaal is te rommelig voor een hoge score. Toch zie ik dit uitermate graag.

mikey schreef:

Het is toch wel een giallo? Daar komen toch altijd messen in voor?

De film is een soort giallo, maar wel van het soort dat meer naar een thriller of crimestory leunt, dan naar horror. Dat laatste is deze film absoluut niet.

kos schreef:

Wie zijn ze?

mikey

Okee. Dit klinkt eigenlijk best goed allemaal.

Wouter

"It's debatable whether Cold Eyes of Fear could really be counted a giallo. Take away the opening scene and you pretty much have a straight crime thriller, where plotting is straightforward and motives banal."

Van de catellari site:

"Castellari's first stab at the crime film, which is often classified as a giallo... though it's clearly not. "

mikey schreef:

Okee. Dit klinkt eigenlijk best goed allemaal.

Je moet er wel van houden. Niet voor iedereen.

mikey

Dont worry about that man

mikey

Enkele recensies zijn best aardig en het schijnt dat een hele scene geschoten is door een glas ijsblokjes?

Wouter

Ja, geestig. En een shot van onder de draaischijf van een telefoon.

mikey

Doet me denken aan succubus van die maffe Franco, daarin een shot van 5 minuten van achter een aquarium. Anyway erg off topic.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20360 berichten

Nederlandse DVD-release in oktober bij Filmfreak.

Quentin

Goed nieuws zeg, zijn de specificaties al bekend?

EDIT: Las net dat ze waarschijnlijk een deal met het Britse Redemption label hebben. Bespreking Redemption DVD

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20360 berichten

Ah, hopelijk brengen ze niet blind alles van Redemption uit. Heeft een zeer twijfelachtige reputatie voor een deel van hun DVD's.

22 oktober!

Hopen dat "4:3 Fullscreen" een foutje is.

Quentin

Ah gelukkig al aangepast zie ik; 'gewoon' 16:9 widescreen. Moet de dvd maar eens bestellen.

Quentin

Het beeld (letterboxed widescreen) ziet er best redelijk uit maar het geluid zit vol met beschadigingen, alsof men om de paar minuten een andere LP oplegt.

Leuke film overigens, verhaal stelt weinig voor maar de film is behoorlijk interessant vanwege de bijzondere mise-en-scène en cameravoering. De swingende score van Morricone ligt erg fijn in het gehoor.

avatar van gotti

gotti

Kwam hem toevallig tegen vandaag. Meegenomen...

Wouter

Heb er toch leuke herinneringen aan. Halfje erbij.

mikey

Ik dacht dat dit een giallo zou zijn, maar het bleek een home-invasion thriller. Met een overvloed aan dialogen bovendien. Wel een aantal interessante surrealistische shots.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Wat leuke vondsten maar als geheel niet erg spectaculair.

avatar van mayhemblik

mayhemblik

** 1/2 voor de aardige film, 5***** voor de werkelijk prachtige muziek!!

Matige home invasion film ,al is de zeer lage score op IMDB wellicht het gevolg vh veel verbreide misverstand dat dit een giallo zou zijn.Is ie ook:de eerste 3 minuten dan toch.Meteen ook de beste 3.Castellari probeert nog wel met wat pogingen tot inventiviteit(we leren zelfs Latijn) de verveling die tijdens dit soort genrefilms toeslaat als er niet kwistig met sleaze wordt gestrooid te beperken,maar slaagt daar niet echt in.Het grootste gedeelte vd film kabbelt tergend langzaam voort,al is het slot nog wel ok.

Opvallend dat Castellari iemand als Rey wist te strikken voor een rolletje,al speelt hij op de automatische piloot.En wat Ralli betreft:die was al over haar fysieke en acterende hoogtepunt heen,al is ze zeker nog doenbaar.Wolf en Garko zijn sowieso geen hoogvliegers.

Wel een mooie haunting tune van Ennio,zoals reeds gezegd.

Overigens:deze film dateert uit hetzelfde jaar als strawdogs,parallellen zijn duidelijk aanwezig(duh).

Tot slot:er staat een fout in de synopsis(doen ze anders nooit), want Garko speelt niet de zoon van Rey,maar diens neef.Of Ralli ook echt een escort is,wordt niet geexpliceerd.

avatar van Nitrouz

Nitrouz

Niet echt bijzonder filmpje, deze Cold Eyes of Fear. De film is op DVD uitgebracht in Nederland door Sodemented Cinema, een label met wel meer van dit soort cult titels. Waarvan een paar wel wat interessanter dan deze helaas.

Simpel verhaaltje wordt vertolkt door niet echt bijster goed acteerwerk en matige muziek welke daarnaast tergend slecht gemonteerd is. Het camerawerk is dan wel weer prima wat enkele mooie stukjes oplevert, nergens wordt het echt bijzonder goed, maar nergens wordt het ook écht slecht. Derhalve een voldoende.