The Hound of the Baskervilles (1988)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Misdaad

geregisseerd door Brian Mills
met Jeremy Brett, Edward Hardwicke en Raymond Adamson

In zijn beroemdste verhaal wordt Sherlock Holmes geroepen bij de moord op Sir Charles Baskerville. Naast zijn ontzielde lichaam zijn sporen van een reusachtige hond te zien. De erfgenaam van Sir Charles is Henry Baskerville. Al bij zijn reis naar zijn erfgoed in Dartmoor overkomen hem uiterst vreemde zaken. Holmes en zijn assistent dr. Watson staan voor een raadsel. De oplossing daarvan brengt hen in griezelige situaties en groot gevaar....

Max en Joep
mooie, getrouwe, sfeervolle verfilming met de enige man die Sherlock Holmes mag spelen: Jeremy Brett

avatar van tommykonijn
De Sherlock Holmes serie met Jeremy Brett zal ik me voor altijd herinneren als één van de favoriete series van mijn vader. Na een flink aantal afleveringen, kwam ik erachter dat de aflevering waar ik op zat te wachten, The Hound of the Baskervilles, in de vorm van een televisiefilm is gegoten.

Dit is tot nu toe het enige Holmes verhaal waar ik ook het boek van gelezen heb, dus vandaar dat ik er zo benieuwd naar was. Deze film is behoorlijk trouw aan dat boek en dat komt het resultaat absoluut ten goede. Ik lees op internet diverse mensen die het wat dat betreft oneens met me zijn. Oké, de film verwerkt niet elk klein detail. So what? Het gaat dan wel om onopvallende details, want ik had na afloop niet zoiets van: ''ik mis het een en ander''. De rode draad wordt nauwkeurig gevolgd en er waren veel momenten die ik me tijdens het lezen bijna letterlijk zo voorstelde als hier getoond werd. De film voelt heerlijk ouderwets aan; precies wat nodig is om de sfeer van het verhaal uit te drukken.

Jeremy Brett ís gewoon Sherlock Holmes. Als ik een boek lees en Holmes is aan het woord zie ik Brett voor me; niet Downey Jr. Edward Hardwicke is een prima Watson. Niet onbelangrijk, gezien hij hier minstens zo'n grote rol als Holmes heeft. De overige cast is niet memorabel, maar speelt de personages degelijk. Ook zaken als kostuums en settings zijn prima verzorgd. Dartmoor ziet er prachtig, maar gelijktijdig mysterieus uit en Baskerville Hall draagt dezelfde sfeer uit.

Ik vind The Hound of the Baskervilles absoluut een sterke verfilming van de gelijknamige roman. Het verhaal is spannend en intrigerend, en de film weet dat prima over te brengen. Niets laat te wensen over wat mij betreft. Geschikt voor zowel de fan van het boek als degene hier niet nog nooit van gehoord heeft.

avatar van rcuppen79
De Britse speurneus Sherlock Holmes verscheen voor het eerst in het werk van Sir Arthur Conan Doyle, die dit personage in 1887 verzon. Sindsdien schreef Doyle vier boeken, alsmede 56 korte verhalen rondom deze detective. Sherlock Holmes wordt door het Guinness Book of Records genoemd als het meest verfilmde personage. De eerste film dateert al uit 1900 en sindsdien hebben meer dan 70 acteurs gestalte gegeven aan dit beroemde personage. In 1984 startte het Britste Granada Television met een succesvolle tv-serie waarin Jeremy Brett de rol van Sherlock Holmes vertolkte en Edward Hardwicke de rol van Dr. Dawson voor zijn rekening nam. De serie liep vier seizoenen lang en tot en met 1994 werden er 39 afleveringen gemaakt. Naast de serie verschenen er een aantal tv-films, waarvan The Hound of the Baskervilles er één van is. Dit verhaal is gebaseerd op één van de vier boeken die Doyle over Sherlock Holmes schreef, en mag gezien worden als één van de bekendste verhalen van Sherlock Holmes.

Deze TV-film is waarschijnlijk één van de beste versies van het verhaal. De sfeer is uitstekend, evenals het verhaal wat met veel suspense wordt verteld. Jeremy Brett wordt door velen nog altijd gezien als de beste Sherlock Holmes en hij laat hier zien waarom. Ook de rest van de cast is goed op dreef. De film oogt tegenwoordig wat oubollig en het tempo is wat aan de trage kant, maar voor de rest is dit een uitstekende tv-film.