Fighting Caravans (1931)

Western

geregisseerd door Otto Brower en David Burton
met Gary Cooper, Lili Damita en Ernest Torrence

Een jonge handhaver van de wet krijgt de opdracht een karavaan van wagens te beschermen, die het land doorkruist. De man krijgt te maken met gewelddadige indianen en gemene handelaren, die hij moet aanpakken, terwijl zijn twee collega's er voor zorgen dat hij niet verliefd wordt op een passagiere.

Ernest Torrence en Tully Marshall spelen de twee oude ervaren scouts Jackson en Bridger, die de onervaren Clint Belmet (Gary Cooper) op sleeptouw nemen. Torrence en Marshall hebben minstens even veel screentime als Cooper.
De twee brengen bovendien flink wat leven in de film, iets wat van Cooper nauwelijks gezegd kan worden. Cooper zijn rol is bijna alleen een romantische, wanneer hij verliefd wordt op een medereizigster. Cooper is wat houterig, maar dat ligt misschien vooral aan zijn rol.

Torrence en Marshall houden de film interessant met hun grappige dialogen en zijn vooral in hun element als ze dronken zijn, of als er gevochten kan worden, maakt niet uit met wie.
De karavaan trekt onder andere door de bergen en sneeuwlandschappen en dat levert mooie plaatjes op, al is het jammer dat de beeldkwaliteit niet echt scherp te noemen is.

De actie zit vooral in het laatste kwartier. In het voorgaande gedeelte overheerst de romantiek en de leuke humor van de twee oude bebaarde scouts.

lezertje
Saaie western waarin weinig gebeurt. Het eerste uur wordt gedragen door het duo Bill Jackson (Ernest Torrence) en Jim Bridger (Tully Marshall) als twee scouts in ruste, alhoewel we dat laatste niet al te serieus moeten nemen.