Buddenbrooks - 1. Teil (1959)

Alternatieve titel: The Buddenbrooks

West-Duitsland

geregisseerd door Alfred Weidenmann
met Liselotte Pulver, Hansjörg Felmy en Hanns Lothar

Na de dood van zijn vader werpt Thomas zich op als redder van het vooraanstaande handelshuis van de Buddenbrooks. Hij krijgt het daarbij aan de stok met het zwarte schaap van de familie, zijn broer Christian. En dan is er nog de 19-jarige dochter Tony, die een afgesproken huwelijk met de onsympathieke Bendix helemaal niet ziet zitten.

avatar van kort0235
Voor de Thomas Mann liefhebbers:
Uitgegeven in Duitsland; Die Buddenbrooks-edition, vier DVD's met de serie uit 1978 en de film uit 1959.
De serie was begin jaren tachtig een groot succes en duurt ruim 600 minuten. Binnenkort zal ik deze kijken en een waardeoordeel geven!

avatar van kort0235
De film uit 1959 heb ik gezien en ook de TV-serie uit 1978, die in een DVD-set zit van 4 DVD's, helaas niet in Nederland uitgegeven.
Ik heb de Buddenbrooks-edition in Kleef gekocht en heb er beslist geen spijt van.
De film uit 1959 is heel aardig en voor die tijd valt me dat reuze mee.
Hij krijgt van mij een 3.5*.
De serie uit 1978 is echter beter en het verhaal wordt ook beter uitgediept. Logisch ook, hij duurt ook veel langer.
De serie krijgt van mij een dikke 4.0*

Dick2008
Woensdag 14 september 2011, ARD (Duitsland 1) 0.20 - 2.45.