The God Who Wasn't There (2005)

Documentaire

geregisseerd door Brian Flemming
met Richard Dawkins, Sam Harris en Robert M. Price

In deze documentaire bespreekt Brian Flemming de bijbel en de geschiedenis van het christendom, waarbij hij zijn twijfels uit over het feit of Jezus echt heeft bestaan.

avatar van pascal83
Trailer: http://www.thegodmovie.com/clip-Trailer.php

Facts:
- maar liefst 22% van de Amerikanen gelooft dat Jezus ergens in de komende 50 jaar weer ten tonele zal verschijnen, en nog een 44% acht het waarschijnlijk.

Dit kan wel heel erg boeiend worden.

Ik heb de film gezien en ook in mijn bezit. Natuurlijk heeft iedereen recht op zijn eigen mening (lees “geloof”). Voor iedereen is dit een aanrader, gelovig of ongelovig.
Ik wil nu graag een a4’tje vol schrijven met mijn mening, maar …..ik doe het maar niet.
Deze film (documentaire) bevestigde in ieder geval wat ik al wist. Toppertje……(5 sterren)

avatar van De Knip
Aardige documentaire. Ik kijk er ongeveer ook zo tegenaan. De time-gaps (1. Wat weten we van Jezus tussen jeugd en 30 jaar? 2. Het onbegrijpelijke deel na zijn dood en jaar 70 waar pas weer over Jezus wordt gerept) is eigenlijk het enige opvallende feit dat overtuigend wordt genoemd, wat mij betreft.

Komt toch altijd weer op het volgende neer:

Moraal van deze docu: Je kunt geen discussie aangaan met gelovigen. Je gelooft of je gelooft niet.

***

Een tegenvaller. Ik had vele vernieuwende ideeen verwacht met goede onderbouwing, maar waar het werkelijk op leek was de erg subjectieve instelling. Hij leek een beetje op de anti-religieuze Michael Moore; dat interview met die schooldirecteur zei genoeg. Van een interview was eigenlijk helemaal geen sprake.

Een maand terug was er een documentaire op Canvas, volgens mij, die de idee juist objectievere en beter onderbouwd weergaven. (Het geheim van Jezus, dacht ik dat de titel was)

Ook al deel ik deels de opvatting die hier weergegeven werd, toch is het niet zo'n goede documentaire. (muziek was trouwens vervelend) 2,5

avatar van BlueJudaskiss
Gaat natuurlijk mee op de Da Vinci-hype, maar dit ziet er toch wel erg interessant uit...

De 'Da Vinci hype' is niet bepaald de eerste die met die vragen over de Kerk etc. komt hoor, integendeel.

Grappig om te zien hoe de reacties zijn, wanneer het om geloof gaat (in Jezus Christus en God wel te verstaan). Mijn 5 sterren zal ik toch even uitleggen.
Kwaliteit van de documentaire, wat je van een documentaire verwacht, is geen 5 sterren waard. Maar….”Onderwerp”, “muziek” (Banelion, geweldige muziek, waar komt die vandaan?) en het tóch “ageren tegen” het geloof, maakt het compleet.
Eigelijk moet je bij een bericht op deze docu erbij zetten of je wel of niet gelovig bent. Dan kun je de inhoud van het bericht makkelijker plaatsen. Ik ben dus een niet gelovige, maar dat mag inmiddels geen verrassing zijn.

Het onderwerp ligt mij ook zeker, maar de uitwerking vond ik minder. Wat de muziek betreft, ik had alleen het negatieve onthouden. Voor de helft was de muziek OK, maar zodra er zo'n trance-achtige beat in kwam, had ik het wel weer gezien.

Ik heb een vraag. Ik heb de film van mijn computer moeten ruimen dus kan het niet meer terugkijken, maar één verhaal boeide mij en dat ging over de gelijkenissen met mythen o.i.d. (over 'het sterven op een heuvel', 'geboren uit een maagd', etc). Weet iemand om welk boek dat gaat?

Ik ben christelijk/gelovig opgevoed en daar is het 'gelukkig' bij gebleven.

avatar van danuz
Aardig interessante documentaire over de geloofwaardigheid van de bijbel en het Christelijk geloof.
Moet wel zeggen dat de film niet erg openstaat voor het geloof, maar vooral probeert te bewijzen dat het geloof niet bestaat en dat het geen vruchten werpt. Het wordt door Brian gezien als iets negatiefs.

Toch is het altijd interessant om iemands standpunt over zulks onderwerpen te horen. Mijn standpunt deel ik niet persé met Brian, ook niet met de strengchristelijke. In mijn zoektocht (ontdekkingsreis) binnen verschillende religies weet Brian mij niet te overtuigen van het niet-bestaan van de heilige geest.

Technisch gezien is de documentaire nogal onafgewerkt en amateuristisch, maar dat vergeef ik Brian. Ook vond ik dat hij behoorlijk eenzijdige informatie naar voren bracht, en dat het eigenlijk qua kwantiteit nogal karig was. Een kleine 3*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Veel over te doen in de VS op het moment omdat de makers 1001 DVD's weggeven aan mensen die een filmpje op YouTube plaatsen waarin ze het bestaan van God ontkennen (en volgens de bijbel de onvergefelijke zonde van blasfemie plegen). En dat is, mede door het taboe op atheisme in de VS, daar nogal in de media geweest.

avatar van Anatolia
Het ziet er naar uit dat zich een hele religie rondom Dawkins en co. aan het ontwikkelen is. Ironisch.

avatar van Quaero
Inhoudelijk behoorlijk zwak. Ik dacht een interessante docu te gaan zien over de geschiedenis van het christendom en Jezus, maar veel verder dan het verhaal dat Jezus stiekem Dionysus/ Mithrus is en er een gat is tussen het leven van Jezus en de eerste bronnen die over hem gaan kwam het niet.
Verder nog wat moddergooien, er worden een paar bijbelteksten uit hun verband gerukt, de inquisitie wordt erbij gesleept

Het ging om het ontkennen van de Heilige Geest, maar dat is ook niet onvergefelijk volgens de bijbel. Beetje jammer voor Flemming, die aan het eind zo stoer zei dat hij niet in de Geest geloofde.
maar vooral probeert te bewijzen dat het geloof niet bestaat

Zóver gaat Flemming nog net niet hoor

avatar van danuz
Quaero schreef:
Zóver gaat Flemming nog net niet hoor

Die zin komt inderdaad ietwat vreemd over

avatar van the new guy
Zeker geen slechte film, maar al helemaal niet de beste die ik gezien heb. Dit lijkt me overigens wel de blueprint voor Zeitgeist, maar weinig nieuwe inzichten uit deze prequel.

Wat me in alle vergelijkende docu's opvalt is dat de interviews met de gelovigen onder ons vergeefse moeite is. Ze zijn allemaal heel gedreven om hun doctrine te verspreiden, bij 1 kritische noot is het interview echter voorbij. Jammer, maar begrijpelijk. Op de meeste vragen geeft de doctrine geen antwoord, dan blijft agressie over.

avatar van the new guy
Anatolia schreef:

En feitelijk onjuist. Religie heeft niets met wetenschappelijk, empirisch bewijs te maken. Je hoeft niet te geloven in Dawkins, je ziet de argumenten, weegt ze af en neemt ze aan of verwerpt ze. Heeft absoluut niets, maar dan ook niets met religie te maken.

Dat zich een protestgroep, of beweging om Dawkins vormt kan ik begrijpen. Dat is puur het ontstaan van een georganiseerde wetenschappelijke beweging.