Why Change Your Wife? (1920)

geregisseerd door Cecil B. DeMille
met Gloria Swanson, Thomas Meighan en Bebe Daniels

Robert en Beth Bordon zijn getrouwd, maar hebben weinig gemeen. Dan ontmoet Robert Sally bij een cabaret, en het duurt niet lang of de Bordons zijn gescheiden. Maar hij raakt snel verveeld met Sally's oppervlakkigheid, en ondertussen doet Beth er alles aan om haar uiterlijk te verbeteren. Het oude koppel wordt opnieuw verliefd op elkaar tijdens een verblijf in een vakantieplaats.

avatar van matthijs_013
De beste de Mille/Swanson film!!!! Ik heb me uitstekend vermaakt met de topcast uit de film. Daniels en Swanson zijn twee zéér memorabele actrices uit de tijd van de stomme film. Het verhaal was origineel en vermakelijk. De film ging zo voorbij. Top!!

avatar van christy-m
Inderdaad een heel vermakelijke film. Het is een simpel verhaaltje, maar omdat het verhaal zo herkenbaar is, kunnen wij ons er ook in inleven en werkt het wel. Bovendien wordt er erg ingetogen geacteerd, wat in de tijden van de stille film wel eens anders was. Naast 'Male and Female', is dit ook mijn favoriete DeMille/ Swanson samenwerking.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Leuke film, vlot en ondanks het thema zelfs vrij modern verteld, de wat moralistische tegeltjeswijsheden die af en toe voorbij kwamen daargelaten.
Swanson (die ik om een of andere reden vaak verwar met Barbara Stanwyck) doet het erg goed- maar dat geldt ook voor haar tegenspelers.

De film balanceert tussen lichtvoetig drama en komedie, waarbij het drama toch wel de overhand heeft, zeker naar het einde toe.

Ook wel echt een product van zijn tijd- de miljoenen die in Europa stierven aan de Spaanse griep worden aangehaald, en als Swanson door heeft dat Robert haar graag in sexy kleren ziet roept ze uit dat hij beter een Turkse had kunnen trouwen- kortom, andere tijden. Ook leuk om te zien hoe mensen destijds naar het zwembad gingen, en zwommen met buitenissige creaties die eerder aan avondkleding dan aan zwemkleren doen denken.

Aanrader voor wie een vlotte film wil zien uit de beginjaren van de cinema.