Dennis van Rita (2006)

België

geregisseerd door Hilde Van Mieghem
met Els Dottermans, Matthias Schoenaerts en Veerle Baetens

Rita is dolgelukkig als Dennis, haar 26-jarige zwakbegaafde zoon vrijkomt. Hij heeft een gevangenisstraf uitgezeten voor aanranding van een minderjarig meisje. De buren denken wel anders over zijn terugkomst! Barbara, zus van het slachtoffer en moeder van een achtjarig meisje is de grootste tegenstander. Rita vecht echter als een leeuwin voor de toekomst van haar zoon.

avatar van Sportingerke
Het verhaal achter deze film is inderdaad sterk en het is schrijnend - want ook in de realiteit komen dit soort situaties vaker voor dan je zou denken - dat onze samenleving weinig of geen hulp biedt aan misdadigers met verstandelijke/psychische problemen. Te vaak worden zulke mensen opgesloten in gevangenissen zonder aangepaste behandeling en zo wordt recidivisme gewoon in de hand gewerkt. Daarom zou het beter zijn indien er meer instellingen zijn waar deze mensen psychische steun krijgen en een aangepaste behandeling.

De film zelf vond ik ook nogal flauwtjes. Triestig verhaaltje, weinig vaart... De acteurs zelf valt niets te verwijten, maar ik vind dat met dit onderwerp meer te doen was.

avatar van J. Clouseau
Knap gefilmd allemaal, goede acteerprestaties, het grondidee is zeer goed, maar het scenario trekt op weinig. Het is weer véél te braaf-volks-Vlaams, bv. die twee oude dametjes die onder de haardroger bij de kapper babbelen over konijn met pruimen. Hebben wij hier nu geen opwindender verhalen te vertellen?
Al bij al dus maar een matige film. Als u een film wil zien over mentaal gehandicapten in de hedendaagse maatschappij, kijk dan beter Le Huitième Jour. Ook zeer knap gefilmd, goede acteerprestaties, maar ook een heel goed scenario. Want het scenario maakt of kraakt een film, hoe mooi die ook gefilmd kan zijn.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een drama met gemengde gevoelens. De film komt soms nogal goedkoop over. Een laag budget zal hier ongetwijfeld in meespelen. Hilde Van Mieghem kan trouwens beter en brengt niets extra aan de film. Anderzijds is het verhaal wel eentje om na te denken, al weet ik niet of dat aan het verhaal zelf ligt of het uitgangspunt op zich.

Els Dottermans kreeg een prijs voor beste actrice, en toch gaat alle aandacht naar vooral Matthias Schoenaerts, die hier toont dat hij meer kan dan enkel de rebelse jongen (Meisje, Linkeroever, Loft) Zeer overtuigende prestatie trouwens. Ook Veerle Baetens is niet slecht en vrij apart om Tom Van Dyck in een meer introverte rol te zien. Maar verder krijg je meer typetjes te zien die nogal kleurloos worden weergegeven.

Maar ik begrijp wel dat het een zeer gevoelig item is, vooral in België. Het script is zeer sterk (met de kanttekening in m'n eerste alinea) waarin plaats is voor zowel de motieven, de gevoelens van de mensen die er dicht en ver van staan. Ik heb al slechter films in dit thema gezien en ergens is het toch wel zo dat dergelijke gevoelige films dichter bij de kijker staan als ze in het Vlaams zijn. Dezelfde film met Amerikaanse acteurs zou degraderen tot een Vitayafilm waar je minder binding mee krijgt. Door het taalgebruik en het veel meer herkenbare sta je (ik toch) dichter bij het totale gebeuren.

Goed bedoeld maar toch geen sterke indruk nalatend. Aan de acteurs ligt het niet, eerder aan de afhandeling van het verhaal, bepaald moeilijk te aanvaarden houdingen van de personages, een onbegrijpelijke ommekeer....Ook die VTM live-reportage bij de vrijlating is ondenkbaar in dergelijke gevallen. Waarom de "Goede Liekens-praatshow" werd ingelast is wel iedereen duidelijk. Voor de film zelf is het helaas geen pluspunt, eerder flauw.

avatar van K. V.
'k Vond het geen misse film, maar ook geen waw film. 'k zou zeggen goed voor een keertje te bekijken.

De regiseusse weet een zwaar onderwerp op een sobere, lichte en nauwelijk sentimentele manier, met nuance en humor, te verfilmen. Al waren er diverse momenten dat een meer serieuzere ondertoon miste (diverse scènes leken teveel op een klucht). De cast speelt zonder meer goed. Het verhaal schijnt werkelijk gebeurd te zijn.