Dennis van Rita (2006)

Belgiƫ

geregisseerd door Hilde Van Mieghem
met Els Dottermans, Matthias Schoenaerts en Veerle Baetens

Rita is dolgelukkig als Dennis, haar 26-jarige zwakbegaafde zoon vrijkomt. Hij heeft een gevangenisstraf uitgezeten voor aanranding van een minderjarig meisje. De buren denken wel anders over zijn terugkomst! Barbara, zus van het slachtoffer en moeder van een achtjarig meisje is de grootste tegenstander. Rita vecht echter als een leeuwin voor de toekomst van haar zoon.

avatar van J. Clouseau
Knap gefilmd allemaal, goede acteerprestaties, het grondidee is zeer goed, maar het scenario trekt op weinig. Het is weer véél te braaf-volks-Vlaams, bv. die twee oude dametjes die onder de haardroger bij de kapper babbelen over konijn met pruimen. Hebben wij hier nu geen opwindender verhalen te vertellen?
Al bij al dus maar een matige film. Als u een film wil zien over mentaal gehandicapten in de hedendaagse maatschappij, kijk dan beter Le Huitième Jour. Ook zeer knap gefilmd, goede acteerprestaties, maar ook een heel goed scenario. Want het scenario maakt of kraakt een film, hoe mooi die ook gefilmd kan zijn.

SLJENCT
Best een aangrijpend verhaal en degelijk gefilmd. Toch leek ik iets te missen op het einde.
Het is al een tijdje geleden dat ik deze gezien heb, maar herinner me wel nog dat die jongen zeer sterk acteerde.

Degelijke drama, 3 sterren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een drama met gemengde gevoelens. De film komt soms nogal goedkoop over. Een laag budget zal hier ongetwijfeld in meespelen. Hilde Van Mieghem kan trouwens beter en brengt niets extra aan de film. Anderzijds is het verhaal wel eentje om na te denken, al weet ik niet of dat aan het verhaal zelf ligt of het uitgangspunt op zich.

Els Dottermans kreeg een prijs voor beste actrice, en toch gaat alle aandacht naar vooral Matthias Schoenaerts, die hier toont dat hij meer kan dan enkel de rebelse jongen (Meisje, Linkeroever, Loft) Zeer overtuigende prestatie trouwens. Ook Veerle Baetens is niet slecht en vrij apart om Tom Van Dyck in een meer introverte rol te zien. Maar verder krijg je meer typetjes te zien die nogal kleurloos worden weergegeven.

Maar ik begrijp wel dat het een zeer gevoelig item is, vooral in België. Het script is zeer sterk (met de kanttekening in m'n eerste alinea) waarin plaats is voor zowel de motieven, de gevoelens van de mensen die er dicht en ver van staan. Ik heb al slechter films in dit thema gezien en ergens is het toch wel zo dat dergelijke gevoelige films dichter bij de kijker staan als ze in het Vlaams zijn. Dezelfde film met Amerikaanse acteurs zou degraderen tot een Vitayafilm waar je minder binding mee krijgt. Door het taalgebruik en het veel meer herkenbare sta je (ik toch) dichter bij het totale gebeuren.

avatar van Devoo
Degelijke film met goede acteerprestaties van Veerle Baetens en vooral Tom Van Dyck, wat toch wel één van Vlaanderens beste acteurs is. Verhaal is ontroerend, en een herkenbare problematiek. Alleen vond ik de film in zijn geheel niet erg boeiend, en dat is ook de reden waarom hij niet boven de drie punten scoort. Geen slechte film hoor, maar echt boeien deed het me niet.

Damiaan De Schrijver zette trouwens wel een goede rol neer als moegestreden man, die graag met rust gelaten wilt worden, en liever zijn leven anders zou gezien hebben. Naarmate het einde vordert ontplooide hij dan tot een man, die uiteindelijk toch erg veel van zijn gezin houdt, en het dan probeert te onderhouden. Een goede rol voor deze man!

avatar van moviechick-99
een mooie en ontroerende film.de belgische films beginnen echt beter en beter te worden!

Goed bedoeld maar toch geen sterke indruk nalatend. Aan de acteurs ligt het niet, eerder aan de afhandeling van het verhaal, bepaald moeilijk te aanvaarden houdingen van de personages, een onbegrijpelijke ommekeer....Ook die VTM live-reportage bij de vrijlating is ondenkbaar in dergelijke gevallen. Waarom de "Goede Liekens-praatshow" werd ingelast is wel iedereen duidelijk. Voor de film zelf is het helaas geen pluspunt, eerder flauw.

avatar van yeyo
Hilde Van Mieghem levert met Dennis van Rita ongeveer datgene af wat je je zou voorstellen bij een project uit de grond gestampt door Jan Verheyen. Verwacht je m.a.w. maar aan eindeloze VTM-platitudes ("Pakt mij is vast!"), kritiek op de verzuring en dialogen die hoofdzakelijk als functie hebben zoveel mogelijk achtergrondinformatie prijs te geven ("Hij heeft u dus wel verkracht, hè!"). Ook overheidsdiensten komen er slecht uit: justitie en de hulpverlening worden gekenmerkt door nonchalance en de journalisten hebben natuurlijk een schrijnend gebrek aan ethiek ("De buren willen u ni meer! Wa hebt u daarop te zeggen?").

Maar toch zijn er ook goede dingen te melden en ik zou zelfs durven stellen dat Van Mieghem duidelijk meer in haar mars heeft dan lichtend voorbeeld Verheyen. Zo wordt het ophefmakende thema van aanranding met redelijk veel nuance aangekaart en is ook de thuissituatie van Dennis aangenaam uitgewerkt. Natuurlijk zijn de personages niet van clichés gespaard gebleven (de zwakzinnige die geobsedeerd is door treinen), maar langs de andere kant komen ze allesbehalve karikaturaal over. Ook het goede acteerwerk van Schoenaerts en Dottermans is uitzonderlijk te noemen. Veerle Baetens daarentegen heeft een mooi snoetje, maar zou ik een beroep in een andere sector aanraden. Haar 'ik ben niet op mijn mond gevallen' typetje waar ze in elke film / serie mee komt aanzetten is ronduit gênant.

Helaas ontaardt de degelijke eerste helft in een nogal catastrofaal slot. De gevangenis scènes lijken teveel geïnspireerd door Hollywood cinema en ook de sets lijken meer daarop gebaseerd dan op daadwerkelijke Belgische gevangenissen. Dat is allemaal nogal in strijd met het zelfverklaarde Vlaamse fait divers gehalte van de film. Ook de manier waarop alles eventjes wordt stilgelegd om een talkshow van Goedele Liekens te promoten is schaamteloos. Maar dat is onwaarschijnlijk de danken aan de goede invloed van commercie-kenner Jan Verheyen!

avatar van K. V.
'k Vond het geen misse film, maar ook geen waw film. 'k zou zeggen goed voor een keertje te bekijken.

De regiseusse weet een zwaar onderwerp op een sobere, lichte en nauwelijk sentimentele manier, met nuance en humor, te verfilmen. Al waren er diverse momenten dat een meer serieuzere ondertoon miste (diverse scènes leken teveel op een klucht). De cast speelt zonder meer goed. Het verhaal schijnt werkelijk gebeurd te zijn.

Gelukkig is de tweede helft van de film een stuk beter als het begin. In het begin ligt het script en het acteren er zo dik bovenop dat je bijna gaat denken dat het een instructiefilm is om mensen zoals Dennis zelf duidelijk te maken dat wat ze doen niet goed is en wat er dan kan gebeuren. In de tweede helft komen gelukkig gevoelens en emotie wat meer naar boven drijven en kan je als kijker wat meer gaan meeleven met de hoofdpersonen. Al blijf ik er wel bij dat het script wel wat minder rechtlijnig had gemogen. Een beetje meer creativiteit met wat zijplotjes had deze film aanzienlijk kunnen opkrikken. En verder was ik blij dat mijn dvd ondertiteling had, want dat Vlaams blijft toch moeilijk te verstaan. Daar heb ik echt geen goesting voor.

gauke schreef:

Deze verhalen gebeuren helaas heel veel en overal om ons heen. Ik denk eigenlijk dat het zelfs een steeds groter probleem zal worden met de huidige media waar je steeds meer sex insinuerende filmpjes en clips ziet, en jongeren die ook op steeds jongere leeftijd bezig zijn met sex. Vroeger werden zwakbegaafde mensen ook veel meer in een beschermde omgeving opgevoed. Nu moeten ze integreren in de maatschappij. En voor zwakbegaafde mensen is het toch heel erg moeilijk om onderscheid te maken tussen fantasie en werkelijkheid op sexueel gebied. Ik heb zelf ook wel eens een zwakbegaafde man begeleid in een dergelijke situatie. In Nederland zijn er ook speciale afdelingen in psychiatrische inrichtingen waar zwakbegaafden met sexuele problemen behandeld kunnen worden. In deze film leek het alsof dat niet bestond, maar in België zal je die toch zeker ook hebben.

J. Clouseau schreef:

Nog opwindender dan konijnen en pruimen???

avatar van misterdhdh
Matig filmpje dat mij nooit echt kon overtuigen. Had nog nooit van deze film gehoord maar was onlangs op tv dus toch eens even bekijken. Lijkt me een filmpje dat niet zo moeilijk is om te maken. De films die we tegenwoordig maken in Belgie vindt ik toch beter en professioneler. Dit is allemaal zeer braaf zoals de typische Vlaamse filmpjes van vroeger. Gelukkig durven we de laatste jaren alle thema's aan om er een film over te maken. De film was natuurlijk niet slecht en heb me zeker niet verveeld. Film was gedaan voor ik er erg in had, dacht dat er nog een klein stukje ging komen maar opeens was het gedaan. Het thema van de films is op zich wel nog ok, alleen is het allemaal maar gewoontjes en had ik niet echt een wow gevoel na het bekijken van deze film. Natuurlijk is het acteerwerk goed omdat het goede acteurs zijn. Leuk om Dottermans eens te zien acteren, had haar nog niet veel gezien op tv. Natuurlijk ook weer de best mannelijke en best vrouwelijke acteur/actrice van Belgie: Schoenaerts en Baetens. De rol van Tom van Dijck had voor mij niet gemoeten. Voor de rest film die niet lang in mijn geheugen zal blijven. Ongeveer 2 weken geleden gezien en weet amper het einde nog. Alleen pietje trek zal ik niet vergeten.

2.5/5

avatar van Mac Hammer Fan
Goed bedoelde film waarvan het kijkplezier voor mij helaas wat werd verstoord door de moeilijk verstaanbare dialogen. Ondertitels heb ik hier gemist. Voor de rest geen kwaad woord van het acteerwerk.