Dennis van Rita (2006)

België

geregisseerd door Hilde Van Mieghem
met Els Dottermans, Matthias Schoenaerts en Veerle Baetens

Rita is dolgelukkig als Dennis, haar 26-jarige zwakbegaafde zoon vrijkomt. Hij heeft een gevangenisstraf uitgezeten voor aanranding van een minderjarig meisje. De buren denken wel anders over zijn terugkomst! Barbara, zus van het slachtoffer en moeder van een achtjarig meisje is de grootste tegenstander. Rita vecht echter als een leeuwin voor de toekomst van haar zoon.

Suffe trailer, zeg.

mooie hartverwarmende film.

avatar van BlueJudaskiss
Dit lijkt me wel interessant! Jammer dat er zo weinig Belgische films in Nederland worden uitgebracht...:S

avatar van sn@ke
Afgaand op korte fragmenten en trailers lijkt me dit een wanproduct van jewelste.

avatar van Mel24
Vond hem echt wel de moeite.
Beter dan de trailer doet vermoeden.
Ook héél goed geacteerd.

Ik vind dat de trailer heel goed is en dat je daardoor zin krijgt om die film te bekijken

een vraagje : Is het een triestige film ?

avatar van donnie darko
Nou, toch wel mooie film achteraf gezien. Ik wou eigenlijk eerst naar brokeback mountain gaan of naar munich maar aangezien die allebei niet speelden(!), ben ik dan maar naar deze gegaan en hij viel mij goed mee.

Iedereen staat de hele film door goed te acteren. Vooral Veerle Baetens heb ik ontdekt, en natuurlijk ook Els Dottermans speelt formidabel.

Sommige scenes waren zeer mooi(de hand tegen het raam scene), anderen waren iets te sentimenteel.

Al bij al heb ik mij zeker niet verveeld en ben ik toch wel vrij blij dat ik deze gezien heb.

Ik durf amper te gaan kijken... na 'buitenspel', 'suspect' en 'de kus' heb ik het wel weer gehad met de vlaamse film voor de komende maanden, vooral omdat dit er weer 'op en top vlaams' uitziet en dat doet me terugdenken aan 'confituur', een prent waar ik nog altijd krijsend van wakker word om dan vervolgens urenlang gekweld te worden door oprispende maagzuren

avatar van Kisje
Een hele ontroerende en mooie film! Zeker als je weet dat dit een Belgische film is en in het buitenland toch beloond is geweest..

3.5 *

Een moeder blijft altijd een moeder......

avatar van as
as
Leg uit. Want ik begrijp er geen snars van.

Wat het kind ook doet of heeft gedaan in 99% van de gevallen blijft de moeder haar kind trouw ondanks hij in dit geval een jong meisje heeft verkracht.

10 oktober al verkrijgbaar op dvd.

De film heeft mij in elk geval weten te boeien.
Volgens mij kunnen velen zich een dergelijke situatie wel voorstellen, als je de film kijkt. Of je nu ouder bent of buurtbewoner.
Met camerawerk hebben ze scenes en gebeurtenissen goed weten weer te geven.

avatar van GroovyDrummer
Aangrijpende film ! Er wordt ook écht geacteerd. De acteurs weten hun personage met veel overtuiging neer te zetten. ! Die Belgen doen het zo slecht nog niet de laatste tijd !

avatar van helleke
Net gezien op prime.
Geen slechte film met goeie acteerprestaties.
Gedurfd om bij zo'n thema eens de kant van de dader en zijn familie te belichten.
Ik ga hem 3 sterren geven.

sterk verhaal maar zwak verfilmd. 2* voor het verhaal

god, beetje moeilijke bepaling voor me.

het acteerwerk is solide..

Baetens en Schoenaerts bewijzen de talentvolle toekomst van de vlaamse cinema te zijn en Van Mieghem gaat niet zo hard de stroperige toer op als in de kus, maar het script en de uitwerking getuigt toch van een stevige knulligheid en gemakzucht.

personages die plotsklaps van koers veranderen, erg gemakkelijke wendingen en éenzijdige belichtingen van situaties.

slecht wordt het nooit, maar beklijven al evenmin

2**

cornelis schreef:
Suffe trailer, zeg.

Link werkt niet meer. Maar de poster is ook verschrikkelijk.

Deze film van Hilde Van Mieghem is, ondanks het goede verhaal, slecht verfilmd.
Nochtans zijn de acteerprestaties van Els Dottermans en Veerle Beatens zeer goed, maar toch loopt de film niet als een trein (toepasselijk gezegd, als je de film hebt bekeken snap je het wel).
Neen, ik had na 'De Kus' van Van Mieghem een betere film verwacht.

Goed verhaal, goede acteerprestaties, maar toch pakte de film niet. Het liep niet, waarschijnlijk door de onlogische manier waarop eea wordt verteld. Als of er bij de montage een kwartier te veel is uitgeknipt.

avatar van xenne
interessant thema, maar dit had natuurlijk veel subtieler gemoeten. gezien op VTM daarnet, en het was ook een VTM achtig filmpje, zoiets wil je niet zien in cinema. lichtpuntje waren Baetens & Van Dijck.... 2

avatar van Silvio Dante
xenne schreef:
lichtpuntje waren Baetens & Van Dijck.... 2

Meerbepaald de schoonheid van Baetens en het talent van Van Dyck. Ook André vond ik trouwens geweldig goed spelen, briljante kop heeft die man!
Verder is het inderdaad weinig soeps, aardig TV-drama maar meer niet. 2.0*

Alweer dat zeemzoet gedoe

Ijzersterk verhaal en ontroerend ook. 4*

Vond het een zeer schokkende film over de ziekte die deze jongen heeft.
Echt aangrijpend verhaal en zeer mooi weer gegeven.
3,5 sterren

avatar van brucecampbell
De goede acteerprestaties worden teniet gedaan door het onlogisch handelen van sommige personages.

avatar van Sportingerke
Het verhaal achter deze film is inderdaad sterk en het is schrijnend - want ook in de realiteit komen dit soort situaties vaker voor dan je zou denken - dat onze samenleving weinig of geen hulp biedt aan misdadigers met verstandelijke/psychische problemen. Te vaak worden zulke mensen opgesloten in gevangenissen zonder aangepaste behandeling en zo wordt recidivisme gewoon in de hand gewerkt. Daarom zou het beter zijn indien er meer instellingen zijn waar deze mensen psychische steun krijgen en een aangepaste behandeling.

De film zelf vond ik ook nogal flauwtjes. Triestig verhaaltje, weinig vaart... De acteurs zelf valt niets te verwijten, maar ik vind dat met dit onderwerp meer te doen was.

Scratt
Moeilijk om deze film te beoordelen vind ik.

Er schuilt inderdaad een sterk verhaal achter maar het blijft te braaf.
De regie had bij momenten z'n sterktes, maar de muziek trok dan weer op geen kloten.

Deze film wordt toch door de acteurs gered. Dat Matthias Schoenaerts het talent van z'n vader heeft geërfd wisten we natuurlijk al. Els Dottermans, Damiaan De Schrijver en m'n Vlaamse lievelingsacteur Tom Van Dyck zijn weer oerdegelijk als altijd. Maar het is toch de mooie Veerle Baetens die hier de beste rol heeft en de beste vertolking neerzet.

Ach ja, ik zie liever dit soort lichte films dan strontprenten als Windkracht 10 of Koning van de Wereld die gemaakt zijn op basis van de oeroude clichés van Hollywood.

Ik had Schoenaerts nog nooit zien spelen en wou Linkeroever huren, maar was verhuurd.

Onbevooroordeeld deze film meegepikt en ik ben onder de indruk. Ik heb sowieso wel nog een zwak voor "de gewone mens" en marginale buurten, maar ook het verhaal is heel beklijvend. Oké, het einde is me wat de sentimenteel, maar toch blijf je medelijden hebben met Dennis. Voor mij moet het niet altijd grotesk gebracht worden, puur Vlaams en boers mag voor mij ook. Uiteindelijk leunt dat meer aan bij onze beschaving dan de helft van de cinema. Het is leuk je eens kwijt te spelen in onwerkelijkheid, maar wat dichter bij ons staat blijft ons toch het meeste bij. Dennis van Rita creëert een rechtstreekse vertaling naar het dagelijkse leven en hoe iedereen zijn miserie heeft.

Aangenaam verrast dus