Lapsia ja Aikuisia - Kuinka Niitä Tehdään? (2004)

Alternatieve titel: Producing Adults

Finland / Zweden
Komedie / Drama

geregisseerd door Aleksi Salmenperä
met Kari-Pekka Toivonen, Minna Haapkylä en Minttu Mustakallio

Venla en Antero zijn al een hele tijd samen en hun relatie is stilletjesaan in een impasse geraakt. Venla is namelijk klaar om een gezinnetje te stichten. Haar vriend, bang dat het vaderschap in de weg van zijn carrière als speedskater zal staan, laat stiekem een vasectomie uitvoeren. Venla raakt maar niet zwanger. Vastbesloten om toch een kind te verwekken, zoekt ze hulp bij een vruchtbaarheidspecialiste. Wanneer Venla op haar verliefd wordt, opent een nieuwe wereld van mogelijkheden voor de toekomstige moeder.

Ik vind het echt een goede film.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Hmm, lijkt wel een beetje "Fucking Åmål" meets "Sommersturm". Lijkt me wel aardig.

sel
interressante film met een erg boeiend en orgineel verhaal. helaas zijn de vrouwen niet op uiterlijk gecast. maar dat maakt niet uit ze kunnen goed acteren. laat zien dat het niet nodig is om een man in je leven te hebben om moeder te worden.

avatar van BlueJudaskiss
Ik wil dit zien! Maar hoe?

avatar van BenicioDelToro
sel schreef:

helaas zijn de vrouwen niet op uiterlijk gecast.

Moet dat dan???

avatar van ToNe
Heh, laten we het nóg meer vervreemden van de werkelijkheid.

Best een oke film maar ik vond dat er veel en veel meer uit het verhaal had kunnen worden gehaald, de strijd tussen de vriend en vriendin had een ideaal format voor een zwarte komedie kunnen zijn. Een drietje.

avatar van Flipman
narva77 schreef:

Zeker wat betreft die eerste vergelijking heb je gelijk; Fucking Åmål was namelijk het eerste waaraan ik dacht terwijl ik deze film bekeek. Heeft ie heel veel van weg! Mar toch geen jatwerk, of zo. Sommersturm ken ik niet. Maar ik geloof je !

Eigenlijk gebeurde er weinig dat niet echt te voorspellen was, maar de film vloog voorbij. En wat onvoorspelbaarheid betreft, die was net groot genoeg om de film onderhoudend te laten zijn. Die gast die Antero speelt, leek bij tijd en wijle wel érg op Kevin Bacon, zeg ! En ik kan snappen dat een kinderwens tussen twee partners in kan komen te staan. Dit onderwerp wordt op een mooie manier naar voren gebracht. En ook al ben ik geen vrouw en wil ik denk ik niet eens kinderen, kon ik me goed inleven in Venla. Verder is de film een mooi en sfeervol geheel. Af en toe lijkt het wel of Finnen de grootste moeite hebben met emoties, maar dat deed niet echt afbreuk aan de film.

Flipman schreef:

Dat is ook zo. Daarom wordt er ook zo ongelooflijk veel gezopen in Finland. Maar wat deze film met Fucking Åmål te maken heeft ontgaat me volkomen. Dat was een coming-of-age film, een lesbische coming out van tieners. Nou, deze dames zijn toch bepaald geen tieners meer. Hoewel, als je ziet hoe iedereen aan het aankloten is en niemand een keer een verstandige beslissing neemt, zou je wel denken aan tieners ja. Mijn god, het is net het echte leven. En dat is dan wel weer aardig.

Maar ik heb me toch wel knappies zitten ergeren hoor aan dat gedoe van die mensen. Kijk, zij wil een kind, kostte wat het kost, en hij niet. Bovendien belazert hij de boel. Tijd voor een nieuwe relatie denk ik dan. Nee hoor, het kind komt er niet en ze gaan zelfs in relatietherapie. Ik vond dat begin van die lesbische relatie niet erg overtuigend. De vonken spatten er ook niet vanaf. En die andere vrouw wil ook een kind. En die lukt het wel. En beiden werken bij een spermabank. En de vrouw die zo graag een kind wil, is daar relatietherapeute. Oehoe, zijn jullie er nog?

Als je nou een verhaal ongeloofwaardig wil maken en alle oprechte emoties wil ondersneeuwen, dan moet je het zo aanpakken zoals hier gebeurt. Maak er een rommelpotje van, dat kijkt wel lekker weg. Maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd. Aardig was geweest als hier wat meer vrouwen zich hadden gemeld met een inhoudelijk oordeel. Daar was ik wel nieuwsgierig naar. Maar ene sel komt niet zo veel verder dan dat de dames niet op uiterlijk zijn geselecteerd. Ik zou me als vrouw rotschamen voor zo'n opmerking.