The Trigger Effect (1996)

Thriller / Drama

geregisseerd door David Koepp
met Kyle MacLachlan, Elisabeth Shue en Dermot Mulroney

De stroom is uitgevallen in een stad in Amerika. Er gaan geruchten over plunderingen en schietpartijen, dus besluiten Matthew en Annie om een wapen aan te schaffen. Als er die nacht wordt ingebroken in hun huis, gaan ze achter de dader aan. Maar buiten blijkt dat de buurman de inbreker heeft neergeschoten. Matthew en Annie besluiten te vluchten.

neo (crew)
redelijk simpele thriller,maar toch erg onderhoudend.3 sterren

avatar van Goodfella
Best een orgineel gegeven, waar echter veel te weinig wordt uitgehaald. Enkele verhaallijnen hebben bovendien nauwelijks iets met de eigenlijke stroomstoring te maken en vanaf het moment dat de film in een soort van roadmovie veranderd gaat het alleen nog maar bergafwaards. Toch nog wel 2 sterren voor de leuke cast derhalve.

avatar van Armin
Inderdaad een heel interessant gegeven, maar onvoldoende uitgewerkt. Desalnietemin ***

avatar van Dragon
Onvoldoende uitgewerkte psychologische thriller. Het gegeven op zich is interessant, maar het geheel is ongeïnspireerd verfilmd en komt vaak onsamenhangend/chaotisch over. Misschien was dit laatste wel de bedoeling van de regisseur om zo de chaos die een stroompanne met zich meebrengt in beeld te brengen, maar in dit opzet is hij in mijn ogen toch niet geslaagd.

Armin schreef:

Helemaal mee eens.

De bovenstaande berichtjes zeggen wel voldoende denk ik. Zo zie ik het ook wel ongeveer. Mensen in deze film maken overigens opmerkelijk vaak de vekeerde beslissing of regaeren erg overdreven en onatuurlijk. 2 ster.

Goodfella schreef:

Toen vond ik het juist steeds interessanter worden. Dat stuk in dat wegrestaurant zit enorm veel spanning in en je vraagt je maar af wie er op het toilet zit.
Mooiste shot vind ik die verlaten weg met op de voorgrond die zwarte kraai.

Leuk uitgangspunt, maar veel te slap uitgewerkt. Die beklemmende en spannende momenten had ik veel vaker willen zien...

avatar van Flipman
Hm, films met een crisissituatie bevallen me wel, hoewel diegenen met zo'n "The End Of The World"-achtig sfeertje (Dawn Of The Dead, 28 Days Later) iets meer naar mijn smaak zijn en dat is hier geloof ik niet het geval. Ik heb de film Stir Of Echoes gezien en aangezien die film van dezelfde regisseur is, ben ik hier erg benieuwd naar. Helaas is David Koepp ook de screenplaywriter van de eerste Spider-Man film van Sam Raimi ...

avatar van mikey
Ik weet alleen nog dat ik het eerste uur redelijk in spanning zat totdat ik me realiseerde dat ik een afspraak had en weg moest. Jammer want ik vond hem verassend goed. geen beoordeling.

avatar van mafiabaas
Vond er helemaal niks aan. Toen tie afgelopen was dacht ik was dit het. Gewoon saaie film helemaal niet spannend ofzo.

avatar van mikey
Heel aardige no budget film die best spannend is. Lekker genre-achtig: beetje home invasion, after the apocalypse etc.. 3.5

avatar van maxcomthrilla
Goede film, spannend en origineel. Sommige scènes roepen vragen op, die later beantwoord worden. En er zit ook een moralistische boodschap in verwerkt: Een pistool kopen en dragen roept angst op en veroorzaakt ongelukken. *4.

avatar van 606
redelijk geacteerd maar een zeer leuke film.
spannende opbouw.

4 sterren

gebruiker_56935
Redelijk goed filmpje wel hoor!

avatar van JDSsmetje
Dit is echt zo het soort thrillers dat ik graag zie. Dit is dan ook ongeveer de meest realistische die ik ooit heb gezien. Stelt de bevolking een gewone thriller dan niet meer op prijs ? Deze film laat hier dan ook echt wel zien dat je geen reuzeslachtpartijen of massaveldslagen nodig om enige spanning te kunnen creëren. In deze film worden dan ook veel voorkomende problemen als clichés en voorspelbaarheid weggewerkt. Trigger Effect had voor mij wel wat langer mogen duren. Het plot is namelijk al bijna 2/3 van de film, maar dat is niet het probleem van de film zelf. Enorm leuk wegkijkertje dit ! Ook nog even zeggen dat er zeer goed geacteerd wordt .

score ............ 4.40
positie ........... 11/+-450 !!!!!!!!
Deze film staat net voor The Descent en net achter Blood Diamond.

kdegreif
Is die neger op het einde van de film dezelfde persoon als die in het wegrestaurant en die bij het begin in de bioscoop?

bild
Zeer goede opbouw van spanning en erg goede acteerprestaties. Enkel net niet genoeg uitgewerkt.

avatar van danuz
Heel erg interessant onderwerp en een sfeer/thematiek die doet denken aan Falling Down meets Hard Rain. Erg goed wordt het allemaal niet (daarvoor wordt het basisthema niet interessant genoeg uitgewerkt), maar de sfeer is wel lekker drukkend.

Deze inmiddels 20 jaar oude Thriller heb ik destijds gezien op Film 1 (toen heette het nog Filmet of Canal+) en toen vond ik het best een vermakelijke thriller en dan vooral vanwege het meespelen van Elisabeth Shue, die ik steeds een mooie vrouw vond.

Het eenvoudige verhaal m.b.t. de stroom uitval in Zuid-Californië (gebeurde in 2003 zelfs letterlijk in New York) was best aardig gevonden en ook met de broeiende sfeer zat het wel goed, maar de uitwerking van het verhaal had beter gekund. Het verhaal weet wel te boeien en de spanningsopbouw is ook aardig gedaan, met als hoogtepunt het laatste gedeelte van de film m.b.t. de auto en Michael Rooker (in de rol van Gary). Het verhaal is verder interessant (zeker m.b.t. hoe bepaalde personen dan reageren, misschien wel vaak te overdreven, op zo'n situatie) en weet zeker ook te vermaken en visueel werd alles wel aardig in beeld gebracht. De best bekende cast deed het verdienstelijk en dan vooral de drie hoofdrolspelers Kyle MacLachlan (in de rol van Matthew), Elisabeth Shue (in de rol van Annie), die in een bepaalde scene sexy uitzag met een zwarte doorschijnende BH, en Dermot Mulroney (in de rol van Joe).

Gewoon een aardige en interessante Thriller, die misschien niet hoogstaand is, maar die wel weet te vermaken. Omdat de film ook niet lang duurt, kijkt hij verder lekker weg.

avatar van Alathir
Prima thriller. Sober gebracht en met weinig budget. Vrij originele plotwendingen die hier en daar wat geforceerd aanvoelen of zelfs onrealistisch (onder meer wanneer Matthew een uur naar een huis loopt om een autorit vast te krijgen. Wanneer dat niet lukt gaat ie helemaal terug om zijn geweer te halen. Ondertussen is het al donker en vervolgens gaat ie nog eens naar het huis met zijn rifle. Dit allemaal zonder drinken.

Iets wat je dus een aantal keer terugvind in de film is dat extraordinaire tijden om drastische maatregelen vragen. Vertrouwen is een ander element dat meermaals terugkomt. Tussen de twee mannen (overspel), tussen de buurman en Matthew en op het einde tussen Matthew en de zwarte meneer