Dzhentlmeny Udachi (1971)

Alternatieve titels: Gentlemen of Fortune | Gentlemen of Luck | Джентльмены удачи

Sovjet-Unie
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Aleksandr Seryj
met Yevgeni Leonov, Georgi Vitsin en Radner Muratov

De helm van Alexander de Grote is gestolen tijdens een archeologische expeditie. Een kleuterleider, Troshkin, gaat achter de dieven aan. Hij weet bij de bende te infiltreren en probeert de boeven op andere gedachten te brengen.

Een echte klassieker in Rusland en terecht want het is een bijzonder grappige komedie met een bonte stoet karakters en ook nog eens aantrekkelijk in beeld gebracht.

avatar van Vinokourov
Ja, best een leuke Sovjetkomedie, die in 1972 maar liefst 65 miljoen bioscoopbezoekers wist te trekken . Echt heel into ben ik niet in die Russische humor en ik zal het ook nooit worden, maar ik vond het zo af en toe nog best grappig. De film verloopt lekker vlot, soms zelfs te vlot naar mening. Sommige dingen zoals het infiltreren van Troshkin in de criminele wereld had wel beter uitgewerkt kunnen worden.

avatar van Poisonthewell
Leuk om een keer gezien te hebben, om een idee te krijgen van een komische Sovietblockbuster, maar ik kan nou niet zeggen dat t het Bassie & Adriaan/Piet Bambergen gehalte ontstijgt.

avatar van brabusRUS
Je moet er van houden en het ook begrijpen, want Russische humor is specifiek, maar ik vond het geweldig. Het behoorlijk veel gelachen. De film is simpel, maar de script en acteurs zijn heel erg leuk. Vooral de 'docent' en Fedya waren hilarisch.