• 8.352.759 stemmen

Met onder meer: Timothy Hutton en Edie Falco

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot Sunshine State

"Greetings from ..."

De plannen van twee vrouwen die terugkeren naar hun oude huis in noord-Florida vallen helemaal in de soep als ze sociale toestanden, een familie crisis en werkproblemen tegenkomen.

Dr. Elton Lloyd

Marly Temple

Flash Phillips

avatar van renske

renske

Kan iemand mij vertellen of deze film al in de bioscoop heeft gedraaid in Nederland? en of de Sunshine State in de videotheek ligt?

stinissen (crew films & series)

Heb de film nu in huis (via moviemile) ga hem vanavond kijken.

stinissen (crew films & series)

Film kon me jammer genoeg niet boeien een kleine 5 dus 2.5 *

avatar van oudetonge

oudetonge

ben hem nu aan het kijken op tv, maar afgezet,

wat een langdraadige film,kon niet echt boeien

kleine 1 ster

avatar van Simon Smith

Simon Smith

Prachtige, ondergewaarde film die veel te zeggen heeft als je de moeite neemt om m (af) te kijken. John Sayles schrijft prachtige scenario's. Gelukkig kan hij ook dit soort films nog steeds maken naast opdrachtwerk als script-doctor.

Ook bijzonder, hij pakt steeds een andere staat: na Texas (Lone Star) & Alaska (Limbo), is het dit keer de beurt aan Florida.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Sayles is betrokken bij de maatschappelijke problemen in zijn land. Dat liet hij al blijken met films als Lone Star (over multiraciale samenleving in Texas) en Limbo (geisoleerd leven in Alaska). Nu reist hij naar Florida om over eigendomsrecht te spreken. Aan de ene kant heb je de investeerders die eigendom willen kopen aan een voor hen goedkope prijs en bossen willen omkappen voor hun megalomane projecten. Aan de andere kant een bevolking die al verschillende generaties ingeburgerd is, heeft leren samenleven met de natuur en niet van plan is om zich zomaar te laten wegjagen van hun geboortegrond, ook al worden er grote sommen geld beloofd. De polemiek wordt dan ook nog eens overgoten met een aantal persoonlijke verhalen die niet altijd even boeiend waren. 140 minuten was veel te lang en langdradig; zoveel tijd had hij niet nodig om zijn boodschap over te brengen. Hij blijft trouw aan zijn waarden : roots, streekidentiteit en verantwoordelijkheid voor het eigen patrimonium zet hij weer hoog op de agenda.

In vergelijking met Limbo en vooral het uitstekende Lone Star vond ik dit langdradig en belerend. Soms is het alsof je in de schoolles zit bij meneer Sayles. Jammer, hij is één van mijn favoriete independent-regisseurs, maar meer dan een 2,5* krijgt hij hier niet.