The Tunnel of Love (1958)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Gene Kelly
met Doris Day, Richard Widmark en Gig Young

Na jaren wachten lijkt het erop dat August (Richard Widmark) en Isolde (Doris Day) Poole geen kinderen kunnen krijgen, waarna zij zich inschrijven bij een adoptiebureau. Estelle Novick (Gia Scala) is de dame die moet onderzoeken of het echtpaar geschikt is voor adoptie. Door een aantal misverstanden vindt zij Augie niet geschikt voor het vaderschap. Om Estelle van gedachten te laten veranderen vraagt Augie haar mee uit voor een etentje, maar de volgende morgen wordt hij wakker in een vreemd hotel met een flinke kater. En enkele maanden later staat Estelle weer bij hem op de stoep. Zij is in geldnood en zwanger...

Kelly als regisseur.

Het begint wel enigszins vrolijk, maar al snel werkt Tunnel of Love zich naar de grote vergissing toe. Het moet gezegd, het is op zich wel aardig dat het bewuste moment niet in beeld gebracht wordt, zo is er nog enige (theoretische) onzekerheid, maar daar gaat de film toch ook een beetje de fout in..

Want wat volgt is eigenlijk redelijk dramatisch, zeker naar het einde toe. Niet bepaald waar je dan op zit te wachten als je een klassieke romcom opzet. Het drama an sich werkt ook niet echt, want als kijker weet je toch wel ongeveer hoe het gaat aflopen, maar je zit er uiteindelijk wel mee opgescheept. Misschien dat het einde vroeger wel een geweldige verrassing was, tegenwoordig is dat toch eerder gewoon het verwachte verloop.

Widmark is wel geschikt voor z'n rol, maar heeft nu niet meteen het meest leuke personage. De rest van de cast vult wel aardig aan, maar de film mist gewoon in z'n algemeenheid een beetje extra luchtigheid. Al is het ook gewoon dat ik niet zo'n fan van films die steunen op misverstanden.

avatar van clubsport
hij denkt dat het echt zijn kind is maar dat blijkt het uiteindelijk natuurlijk niet te zijn , zijn vrouw verdenkt hem van ontrouw omdat de baby wel erg op hem lijkt .

het had als plot mischien wel iets beter uitgewerkt kunnen worden maar zo heel slecht vind ik het nou ook weer niet , zeker niet als je bedenkt dat deze film nu al 60 jaar oud is .
Een ander aspect van deze film die me een beetje versteld doet staan is de aanwezigheid van de nodige
(mannen zijn dom, vrouwen zijn slim ) scenes ,(toen al ?) vooral Widmark's personage moet het soms aardig ontgelden .
Ik wil niet zo ver gaan om te beweren dat dit een feministische film is ( zeker niet naar moderne maatstaven ) maar het dna is wel al aanwezig , deze film bewijst wat dat betreft wel enigsins dat de zogenaamde patriarchy theorie van tegenwoordige feministen lulkoek is .

avatar van mrklm
Het titelliedje belooft weinig goeds en de eerste akte van deze romantische komedie lijkt die belofte in te lossen. August [Richard Widmark] en Isolde [Doris Day] proberen al geruime tijd tevergeefs hun gezin uit te breiden. Nu hebben ze een knoop doorgehakt en staan nu ingeschreven bij een vooraanstaand adoptiebureau. Maar ze hebben de hoop op een eigen kindje nog niet opgegeven. "We're going to exhaust every possibility", meldt Isolde hoopvol. August weet maar al te goed wat dat betekent en - excuseer mijn woordkeuze - heeft er weinig zin in, zo lijkt het. Een vreemde, aanvankelijk wat smakeloze komedie die vooral dankzij de verrassende Widmark langzaam maar zeker steeds beter wordt. Elizabeth Wilson is bovendien hilarisch als Miss MacCracken, vertegenwoordiger van het adoptiebureau. Het is even doorbijten, maar geduld blijkt in dit geval gelukkig een schone zaak.