That Lady in Ermine (1948)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met Betty Grable, Douglas Fairbanks Jr. en Cesar Romero

1861, Angelina is de zittende gravin van een souverein Italiaans republiekje, die moet reageren wanneer het Hongaarse leger binnenvalt. Francesca, één van haar voorouders, had 300 jaar geleden hetzelfde probleem toen ze het land leidde. Francesca daalt neer uit een portret om Angelina de helpende hand te bieden. De zaken worden bemoeilijkt omdat Angelina ook nog eens als een blok valt voor de aanvaller.

De credits voor productie en regie van deze film gaan volledig naar Ernst Lubitsch hoewel hij stierf tijdens het productieproces en de film (grotendeels) werd afgewerkt door zijn vriend Otto Preminger (met respect voor de stijl van Lubitsch).
Deze film krijgt meestal niet zo'n goeie kritieken maar ik vond hem zeer genietbaar. Weelderige productiesetting in technicolor, leuke muzikale nummers en voor mij gepaste humor. Deze film is beter dan zijn reputatie laat uitschijnen.