To Each His Own (1946)

geregisseerd door Mitchell Leisen
met Olivia de Havilland, John Lund en Mary Anderson

Tijdens de Eerste Wereldoorlog heeft Josephine Norris een kortstondige, maar heftige liefdesrelatie met een oorlogspiloot. Wanneer die weer vertrokken is naar het front, blijkt ze in verwachting te zijn. Omdat Josephine niet wil dat haar zoon als een buitenechtelijk kind door het leven gaat, bedenkt ze een ingenieus plan. Dat loopt echter faliekant fout, waardoor Josephine alleen nog maar kan hopen dat ze haar zoon af en toe mag zien…

avatar van jordybeukeboom
Oscar voor Olivia de Havilland. Ze kreeg er later nog 1

Typisch zo'n golden oldie, die helemaal vergeten lijkt te zijn.

"I think this is our dance, mother”."

Hoewel supersentimenteel en stereotype-Hollywood, eigenlijk toch een einde waarop je de laatste helft van de film zit te wachten,
geheel in lijn met de Nederlandse titel van destijds: "“Je moederhart spreekt”."
Een nogal pathetisch verhaal, maar daar is op zijn tijd niks mis mee, vind ik. Zeker als je het plaatst in de tijd waarin de film gemaakt is (kort na WO II). Bovendien uitstekend acteerwerk van Olivia de Havilland, dat beloond werd met een Oscar. Van haar tegenspeler John Lund is in de filmwereld naderhand niet zoveel meer vernomen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik moest natuurlijk wel Olijfjes andere Oscarwinnende-rol eens gezien hebben voordat ze later dit jaar 100 jaar wordt. The Heiress (1949) heb ik lang geleden al eens gezien, deze rol beviel mij beter. Sowieso wel een stevig drama, dat we meer zien met Bette Davis. Een meer a-typische rol voor De Havilland vond ik het in elk geval. Davis speelde eerder ook in een film met een dergelijk gegeven: The Old Maid (1939). Zit trouwens wel een grappige scene in: met Lund in het vliegtuig. Zowel de setting als de dialoog - die niet had misstaan in Casablanca (iets in de trant van "is that gunfire i hear, or just your heart pounding" - zijn zwaar aangezet (lees: over-the-top) melodrama. Leisen ontpopt zich als een van de regisseurs die zich wel kan meten met Sirk als het neerkomt op schaamteloze romantiek met een flinterdun laagje zoetigheid om een bittere kern.