Wal-Mart: The High Cost of Low Price (2005)

Documentaire

geregisseerd door Robert Greenwald

Wal-Mart is de grootste werkgever van de VS. Het bedrijf breidt zich snel uit in andere werelddelen. Het is berucht om zijn lage lonen en slechte arbeidsomstandigheden. Het bedrijf helpt de overheden met het verlagen van de werkloosheidscijfers: mensen die banen verliezen met redelijke lonen en arbeidsvoorwaarden worden gedwongen om een zogeheten Wal-Martbaan te aanvaarden. Zij komen terecht onder de armoedegrens, zonder behoorlijke verzekeringen, maar in de statistieken tellen zij niet meer mee als werklozen. Deze strategie bedreigt ook Europa. Met persoonlijke verhalen wordt een beeld geschetst hoe Wal-Mart met zijn personeel omgaat.

FisherKing
Tussen 13 en 19 november gaat de film in première tijdens kleinschalige vertoningen verspreid over de wereld. In Nederland organiseert Vrij Nederland vertoningen in drie steden. Na afloop van de film gaan VN-redacteuren in gesprek met deskundigen.

13 november 19.00 uur: Lantaren/Venster te Rotterdam
13 november 20.00 uur: De Balie te Amsterdam
14 november 19.00 uur: ’t Hoogt te Utrecht
19 november 15.00 uur: Kriterion te Amsterdam

Kaarten voor de avondvoorstellingen kosten € 7 per stuk, voor de matineevoorstelling € 5,50 per stuk.

Bron

Volkskrant artikel

avatar van streeter
De marketing, met name deze poster, is wel een beetje té - alsof Wal-Mart een soort duivel is. OK, misschien is dat wel waar, maar helaas zal deze film ten dele hierdoor waarschijnlijk als extreem-links-propaganda worden afgeschreven.
Op dezelfde dag dat deze film in de VS in premiere gaat komt er een andere documentaire uit over Wal-Mart die de tegenovergestelde positie neemt.
Fisherking, na het lezen van jouw samenvatting, mag ik raden hoe jij tegenover Wal-Mart staat??

streeter schreef:

Meen je niet ?

Een onderneming die zo snel in paniek schiet is vreemd.
Dat betekent: Schuldig.

Alhoewel eindelijk de senaat eens wakker wordt bij jullie.

Er moet een hoop vies spul opgeruimd worden vrees ik. De docu ga ik idd zo snel mogelijk kijken.

ach kom, is het al zo erg gesteld in de US ?

Ik ben altijd al tegen Wall-Mart geweest, krijg ik met deze ontboezeming scherpschutters voor mijn huis ?

Ter aanvulling, Kritiek op foute ondernemers hoeft niet links te zijn, da's menselijk. Maar ik baal van die verhouding links/rechts. Niks te klagen verder, jullie zitten in een dictatuur. Sterkte Michael !!

FisherKing schreef:

Meen je niet ?

Een onderneming die zo snel in paniek schiet is vreemd.
Dat betekent: Schuldig.

Trek niet te snel die conclusie:

FisherKing schreef:

ach kom, is het al zo erg gesteld in de US ?

Links, rechts, boven of onder... de poster is propaganda. Het is aan de ene kant begrijpelijk want ze willen er natuurlijk geld mee verdienen. Maar het maakt het moeilijk om serieus te nemen - een exposé die zo bevooroordeeld is... alsof hun doelgroep alleen anti-Wal-Marters is. Wal-Mart als DUIVEL uit de grond vliegen? kom op zeg... da's kinderlijk.

Maar om de vraag te beantwoorden: In de VS hebben we FOX News Channel en vele ultra-conservatieve opinie-programma's, maar er zijn er ook genoeg die het uitbalanceren.

In ieder geval, ik zal jullie op de hoogte houden over de tv/radio media coverage van deze film in de VS (als er media coverage is).

Niet van mij (zie vorige bericht).

Ik denk dat het duidelijk is dat er verhouding is tussen het razende success van Wal-Mart en de familie Bush. Ik denk dat er genoeg links/rechts te horen zal zijn in deze film.

Niks te klagen verder, jullie zitten in een dictatuur. Sterkte Michael !!

o jee, zo één... wens de sterkte maar aan de mensen die in de Wal-Mart winkels werken. Kon het hier maar zoals in Nederland zijn, waar het fijn is om werkeloos te zijn.

FisherKing
Ben het wel met je eens dat de media aan beide kanten door kan schieten, ik bedoel, wij zien slechts een afspiegeling.

avatar van streeter
shit, het blijkt dat de afgelopen week de regisseurs van beide films SAMEN op vele talkshows zijn geweest om over hun films te debateren. Jammer dat ik dat gemist heb.

Ik heb andere versie over Wal-Mart gezien. Met als titel 'Is Wal-Mart good for America'. Het kwam erop neer dat ze producenten die aan hun leveren onderdruk zetten, door te bepalen wat voor prijs ze willen betalen. En doordat ze hun producten uit China importeren, vele Amerikanen werkeloos zijn.

Ook die bijeenkomst, waar ze bekend maakte dat ze meer dan 256 miljard omzet hadden gemaakt, komt bij veel Nederlanders als fout. Met bepaalde groeten, en het Amerikaanse volkslied.

avatar van streeter
Het meeste in deze film ben ik het mee eens (geen W-M fan hier...), maar dit is enorm eenzijdig... en daarbuiten een zwakke productie.
Ook maakt de film allerlei argumenten waar voor-de-hand-liggende tegenargumenten zijn, maar gaan daar nooit tegen-in.
Toch heb ik wat over Wal-Mart geleerd... maar wat vertrouw ik daarvan? En hoeveel daarvan geldt ook voor andere bedrijven?

Deze documentaire geeft een onthutsend beeld van de strategie van een mega-concern, dat ondanks de mooie praatjes, winstbejag als enige doel heeft. En het zijn juist die mooie praatjes die weerzin opwekken. Een dikgesalariëerde CEO die het straatje van de directeur-eigenaren probeert schoon te vegen, terwijl de eigenlijke cijfers een andere werkelijkheid tonen.

Een Wal-Mart in een plattelandsstadje betekent in de meeste gevallen eenvoudigweg de maatschappelijke ondergang van dat stadje. De plaatselijke middenstanders zijn binnen de kortste keren failliet en het personeel is gedwongen om direct of indirect te gaan werken bij en voor de Wal-Mart.

De lage Wal-Mart prijzen moeten toch ergens hun oorsprong hebben, en omdat de top natuurlijk geen afstand doet van hun winst, bespaart men eenvoudig aan het begin van de rit: namelijk de arbeidslonen. Logisch gevolg daarvan is dat de werknemers met hun lage salaris niets anders kunnen dan spullen kopen bij diezelfde Wal-Mart.

En jawel, de strategie werkt, want het systeem houdt zichzelf in stand.... alleen helaas wel ten koste van de werknemers.

Het is makkelijk om te zeggen dat dit ook voor andere bedrijven geldt, maar Wal-Mart mag als concern van dergelijke omvang, best op de vingers worden getikt. Zij hebben niet alleen een voorbeeldfunctie, maar bepalen ook nog eens een groot deel van het beleid wereldwijd.

avatar van MarkFish
Kennen jullie die South Park aflevering over Wall Mart? (er zit natuurlijk vaak een kern van waarheid in)/ Het volk wil gewoon zo min mogelijk betalen voor spulletjes en dat doen ze bij Wall Mart. Ze moeten er gewoon niet meer naar toe gaan...

Natuurlijk is het wel schandalig dat zo'n bedrijf straffeloos arbeiders uitbuit, maar doen ze iets tegen de wet? Ze betalen toch wel minimumloon? En tsja, aan voorbeeldfuncties hebben grote bedrijven meestal een broertje dood. Bastards!

avatar van Mug
Mug
streeter schreef:

Eens, maar een zwakke produktie wil ik het niet noemen. Veel onderwerpen krijgen de nodige aandacht incl. tijd voor de verhalen van normale mensen. Van lonen bij de werknemers bij de Walmart zelf, als de lonen van de werknemers van waar Walmart haar produkten vandaan haalt (derde wereld). De prijzenoorlog met kleine winkels die failliet gaan, ecologische problemen, ach, wat er maar te verzinnen valt.
Het probleem van de documentaire is wel de eenzijdigheid, het gesmijt met grafiekjes met hoge getallen, en de gehele anti-Walmart saus die er zo dik bovenop ligt, dat het hier en daar irriteert.
Waarom dan de Walmart bash? En niet een andere multinational? Het karakter van Walmart, het is een groot warenhuis met goedkope spullen, bedoeld voor de gemiddelde Amerikaan die maar net zijn hoofd boven water kan houden. Laten we zeggen, zij die amper een keuze hebben elders te winkelen. Walmart verliest geen klanten ondanks een slecht imago, haar klanten moeten wel daar winkelen om zichzelf te onderhouden. Het effect is anders.