Blush (2005)

België / Frankrijk
Muziek

geregisseerd door Wim Vandekeybus
met Laura Arís Alvarez, Elena Fokina en Jozef Frucek

Orpheus is een Thracische dichter, beroemd om zijn lierspel. Van zijn muziek gaat een magische werking uit. De nimf Eurydice, de geliefde en bruid van Orpheus, trapt op een slang als ze vlucht voor Aristaeus, een ongewenste aanbidder Ze sterft aan de beet. Orpheus onderneemt daarop een poging zijn geliefde uit de onderwereld te redden. Met zijn muziek krijgt hij Pluto zover dat hij haar mag volgen, op voorwaarde dat hij haar voorgaat en niet zal omkijken.

avatar van Mug
Mug
Hmmmm, muziek (musique): David Eugene Edwards. Interessant. Of is het de muziek van Woven Hand's Blush Music album [als ik zo vrij mag zijn logische verbanden te leggen]?

avatar van Alastor
Blush is een dans- en filminterpretatie van het verhaal van Orpheus en Euridyce, een verhaal van verlangen, aantrekkingskracht, confrontatie en afstoting. Blush onderzoekt de onderwereld van het onderbewustzijn, een fantastisch gebied waar instincten met elkaar in conflict komen en waar het lichaam dingen doet die de geest niet begrijpt.

De muziek is, inderdaad Mug, grotendeels gebaseerd op het Woven Hand's Blush Music album van David Eugene Edwards. Al heeft hij nog wel wat extra muziek gecomponeerd speciaal voor de film.
Het geheel is opgenomen in Brussel en het prachtige Corsica, waar de knappe choreografie goed tot haar recht komt. Zo zie je de dansers zwemmen met dolfijnen, lopen door rietvelden en klimmen over ruige rotsformaties.
Een minpuntje is het enorm vlaamse accent waarmee Ina Geerts haar stuk van de mythe voordraagt. Dat doet toch af aan de poëtische esthetiek.

Ruim 3,5 sterren voor deze mooie film van onze zuiderburen.

avatar van Mug
Mug
Interessante experimentele dans-film, die het voornamelijk moet hebben van prachtig (zeg maar gerust adembenemend) camera-werk, mooie vormgeving en interessante kleine scenes. En natuurlijk de muziek van David Eugene Edwards, die ook te zien is overigens.

Toch zijn er grote irritaties. Ten eerste dat je David Eugene Edwards (ook al legt hij weer z'n ziel bloot, wat wel past bij de film) te vaak ziet zingen tussen de dans-scenes. Ten tweede, de editing. Er wordt flink geknipt, gewerkt met slow-motions, waardoor het allemaal niet zo vloeiend overkomt als op de toneelplanken. En ook het verhaal, de mythe wordt nogal psychologisch overgebracht door Engelse teksten (opgezegd door een Vlaamse met accent). Bij mij resulteerde het in een 'yeah right' status. Laat me maar gewoon genieten van dat fysieke geweld van de dansers (daar staan de produkties van Vandekeybus ook om bekend, het is onbegrijpelijk dat de dansers niet na een minuut al met hoofdpijn van het toneel verdwijnen). Dikke 3*, de dans-scenes kwamen naar mijn mening niet altijd even goed uit de verf.

De (inmiddels 12) films van Wim Vandekeybus (die zelf ook meehuppelt) en zijn dansgezelschap Ultima Vez zijn nu verkrijgbaar in een mooie dvd-box.