Saudade do Futuro (2000)

Brazilië / Frankrijk / België
Documentaire

geregisseerd door Cesar Paes
met Luiza Erundina, Fábio Freire en Ezequias Lira

De grootste stad van Brazilië, São Paulo, is een enorme metropool met een grote diversiteit aan mensen en culturen. In Saudade do Futuro richten de filmmakers Marie-Clémence en Cesar Paes zich op de vele emigranten uit het noordoosten van het land, die de stad bevolken. Zij werden uit hun geboortestreek verdreven door armoede en werkloosheid. 'Het regent daar zelfs niet in de regentijd', zegt een van hen. Cesar Paes volgde een aantal van deze emigranten en registreerde hoe zij ondanks de soms erbarmelijke omstandigheden waaronder zij leven, een bestaan opbouwen en blijven geloven in een mooie toekomst. Hoofdpersonen zijn een aantal troubadours - straatmuzikanten die slechts gewapend met een tamboerijn en hun geïmproviseerde teksten hun publiek meenemen in het verhaal van hun cultuur en hun heimwee naar het land van herkomst.