One Night with the King (2006)

geregisseerd door Michael O. Sajbel
met Tiffany Dupont, Luke Goss en Omar Sharif

Het verhaal volgt het knap uitziende jonge Joodse meisje Hadassah op de voet. Wanneer haar ouders vermoord worden, komt zij bij haar oom terecht die een bondgenoot is van de Perzische koning. Wanneer op macht beluste Perzische prinsen het onderkomen van de oom plunderen wordt ook zij meegenomen. Op zekere dag wordt zij in een kar het paleis van de koning, Xerxes, binnengesmokkeld, die op dat moment erg ontstemd is door allerlei oorlogsperikelen. In dezelfde periode zinspeelt de eerste minister, die een gewillig oor vindt bij de koning, op een genocide ten op zichte van het Joodse volk. Eenmaal in de harem van de koning slaagt zij er in om de aandacht van Xerxes te trekken. In weerwil van het feit dat hij steenrijk is voelt zij zich meer aangetrokken door de persoonlijke karaktertrekken van de koning.

avatar van argus
Hadassah zal later bekend worden als de grote koningin Esther, die haar identiteit als joodse vrouw voortdurend geheim wist te houden.

avatar van Pieter Montana
Peter O'Toole en Omar Sharif weer samen te zien

avatar van bebdn
Peter O' toole heeft wel maar een kleine bijrol, Omar Sharif komt wel veel in beeld, al bij al wel genietbaar, Klassiek verhaal, wie op zoek is naar veldslagen komt wel bedrogen thuis.Zowel Luke Goss als Tiffany Dupont waren mij onbekend, verder met John Rhys-Davies (Gimli) als haar oom.

xerxes was n pers en geen arabier

Ik vond dit echt een baggerfilm. Xerxes is een oppervlakkig, emotieloos wezen. Verder veel goedkoop sentiment en vooral in het begin veel verwarrende verhaallijnen. Ik vond dit een kitscherig drama. Ik heb in geen tijden zo'n slechte film gezien.

haha dit een slechte film??? het is een vreselijke mooi film romantiek 200% wie houd daar niet van zou je zeggen in films, in deze film is het bijzonder mooi weergegeven,een prins prinses en gespeels door top acteurs wat wil je nog meer ? een bijzondere film met een mooi verhaal een 4.5

avatar van nickje76
Over genomen van een forum....
Beste, ik weet niet waar je de samenvatting van het verhaal vandaan hebt, maar die klopt op een punt niet. Xerxes ( of zoals Perzen dat uitspreken: Khashayar shah) is zoals je al vermoedt, een Perzische koning van +/- 500 voor Christus. Dus geen Arabische koning. Xerxes is btw hetzelfde koning die in het mythe van 300 Spartanen, Griekenland aanviel.

Maar ik ga hem zelf nog bekijken en vertellen wat ik van de film vindt

avatar van zephyr
nickje76 schreef:

Ik zie het verschil niet, Perzen (Iraniërs) en Arabieren zijn exact hetzelfde volk wat mij betreft.

avatar van nickje76

Volgens mij is Saoudi-Arabië en Iran toch twee verschillende landen met twee verschillende culturen.

In ieder geval ik heb deze film gekeken. En ik vond hem prachtig. Mooi in geacteerd, mooi verhaal. Heerlijk romantisch!

avatar van korenwolf
Redelijk, tegen goed grenzend, romantisch epos. Ik wist vooraf niet goed wat mij te wachten stond, maar ben niet heel teleurgesteld.

Je moet er ook echt van houden en het voor het grootste deel hebben van de geromantiseerde sferen, mooie sfeervolle entourage en mooie kostuums. Ondanks dat vond ik het verhaal soms wel wat moeilijk te volgen, wat een klein minpuntje is.

Maar harde kritiek verdient de film absoluut niet, dus hou ik het daarbij. Ik geef 3,5*

Mooie romantisch film! Nu weet ik meer over de vrouw, Hadassah/Koningin Esther, naar wie Madonna zich liet vernoemen. Ik geef 3,5 ster!

hoe trek je een prachtig uit het leven gegrepen verhaal uit z'n voegen, dan moet je deze film zien. Het originele verhaal uit de bijbel - of die uit het boek van Tommy Tenney is veel mooier.
Acteertalent zeker niet. Mordechai brengt er het nog het best vanaf. Geluidseffecten zijn beroerd opgenomen. De ene keer hoor je een echo en een seconde later is die weer weggepoetst. Kitseriche kleuren, draperingen en vergulde leeuwen. Gewoonweg een verschrikking. Paarden bij zonsondergang filmen maar het filmlicht er teveel opzetten. En idd zoals Margreet al heel terecht opmerkt uitzonderlijk goedkoop sentiment.
Wat ik ook zo storend goedkoop vind is dat die Haman zo'n symbooltje bij zich draagt wat .... natuurlijk op een hakenkruis lijkt.
O ja en wat ook lachen was zijn die beelden die elke keer weer terugkomen van dat paleis bij nacht met die feestende mensen. En dat zwaardgevecht met de koning, die zwaarden waren volgens mij van aluminium ofzo want ze bogen helemaal door.
Op bepaalde momenten van die nat beregende beelden laten zien met zo'n grommende ondertoon (die van lord of de rings als het daar echt spannend is). Trouwens één van de laatste donderslagen op het moment dat Ester gaat besluiten of ze naar de koning gaat mislukt hevig. Waarschijnlijk deden de batterijen van het keyboard het niet goed meer.
En die maquette die de stad bij nacht moest voorstellen.

Het joodse boek Esther heeft, historisch gezien, weinig met de werkelijkheid te maken. De film "One night with the King" kwadrateert de (cultuur)historische onjuistheden nog eens.
We zien de Grote Koning der Parsa Chšajārša (Oud-Perzisch of in het Grieks Xerxes) met een kroon op zijn hoofd die uit de Westeuropese Middeleeuwen stamt!
Wie de apadana van Persepolis (Grieks voor: stad der Persen) van afbeeldingen kent, kan zien hoe de kleding van de Grote Koning zo'n 2500 jaar geleden werkelijk was.
Verwacht de filmmaker werkelijk dat wij een paleis uit de Mogul-tijd in Jodhpur (India) aanzien voor een zeker 2000 jaar ouder gebouw in Susa (Iran)?
De Grote Koning hield afstand tot elke mindere, dus iedereen, want hij was immers niet alleen de Grote Koning maar ook de gezegende van Ahura Mazda volgens de leer van Zoroaster.
Geen haar op zijn hoofd zou ook maar een moment hebben overwogen zijn vrouw ooit aan anderen te tonen, zoals tijdens een banket, waar het de aanwezigen hun kop zou hebben gekost wanneer zij daarom zouden hebben gevraagd!
Ondanks al deze geschiedkundige tekortkomingen vond ik de film van redelijke amusementswaarde.

avatar van Seifer
Het grappige is dat deze mensen (Iraniërs) zichzelf geen Perzen noemen, omdat deze benaming eigenlijk is bedacht door de Grieken, en ze waren nou niet bepaald de beste vrienden van elkaar.

De eerste vermelding van de naam van het volk komt uit het Assyrisch (zo'n 800 jaar voor onze jaartelling) waarin ze Parsu worden genoemd. De Achaemenide Kūruš van Anshan (die we vanuit het Grieks beter kennen als Cyrus de Grote) was eerst koning van Pârsâ voordat hij zijn schoonvader Rsjtiwaiga (door Herodotos vergriekst in Astyages) de koning der Mada (Meden, in het Assyrisch Madayu) overwon en Grote Koning werd. Via Griekse geschiedschrijving zijn de naam Perzen en Perzië in West-Europa terechtgekomen. Die woorden zijn duidelijk van het Oud-Perzisch afgeleid. De huidige Iraniërs noemen hun taal Fârsi of Pârsi (de p-klank ligt dichtbij de f-klank, het Arabische schrift kent niet eens een letterteken voor de p).

avatar van K-Dee
zephyr schreef:

nou beste zephyr,
ik zal je wat info bijbrengen nu je helemaal geen verstand hebt van rassen en culturen van het (midden)oosten. ik zal het voor je simpel maken:
Nederland-Belgie is beetje te vergelijken met Iran-Afghanistan en Nederland-china pas vergelijkbaar met Iran-soudi Arabie (Arabieren).
Iraniers zijn oorspronkelijke perzen en de betekenis van "Iran" is nog steeds "land van de Ariers" en dus niet land van de arabieren. En de arabieren zijn gewoon de Arabieren zoals chinezen , chinezen zijn en nederlanders de hollanders zijn.
Deze film gaat onderandere over de perzische koning..althans...

avatar van J.Ch.
Niet echt geslaagd, deze film.
Het verhaal op zich is al meer dan dramatisch genoeg en vormt zeker een goede basis voor een film, maar de toevoegingen aan dit verhaal maken het allemaal romantisch en klef. Wie zegt dat Ester wel met de koning wilde trouwen - niet geheel zonder risico's, gezien haar afkomst, de complotten aan het hof en het lot van haar voorganger - en dat ze zelfs al verliefd op hem wordt de eerste keer dat ze hem ziet (met zijn uiterlijk al helemaal onwaarschijnlijk)? Daar gaat de geloofwaardigheid. Deze wordt er niet veel beter op door de omgeving en de kostuums, die een soort kruising lijken te zijn tussen India en de middeleeuwen. Tifanny Dupont ziet er niet slecht uit in haar exotische gewaden maar daarmee is al het goede wel gezegd. Over Luke Goss wil ik niet eens beginnen. De grote schurk Haman is niet bepaald schrikwekkend en de eunuch heeft een veel te mannelijk voorkomen (en stem!) voor een gecastreerde man. John Rhys-Davies kon er nog mee door en John Noble ook wel, hoewel ik moeite heb ze los te zien van hun Lord of the Rings-personages.
Dan blijft er weinig positief over, vrees ik. Al met al twee sterren dan.