Vendredi ou un Autre Jour (2005)

Alternatieve titel: Friday or Another Day

België / Tsjechië / Frankrijk / Italië / Slowakije
Avontuur

geregisseerd door Yvan Le Moine
met Philippe Nahon, Philippe Grand'Henry en Alain Moraïda

In de 18de eeuw strandt een gevierd acteur van de Parijse Comédie Française na een schipbreuk op een onbewoond eiland. Gelukkig is zijn trouwe hond ook gered, evenals een groot deel van de bagage. Het beschikbare proviand bergt hij op in een grot, die hij verder aankleedt met theaterparafernalia zoals kostuums en pruiken. Door de eenzaamheid en de leegte die hem aangrijpt verliest hij langzaam de greep op de werkelijkheid. Maar dan krijgt hij gezelschap in de vorm van een inheemse eilandbewoner die hij Vrijdag noemt.

Leuke cast.

avatar van Redlop
Eén van de betere films die ik laatste maanden gezien heb. Een aanvankelijk behoorlijk onsympathieke 'Robinson' die 'Vrijdag' onderwerpt aan zijn koloniaal gezag. Een rol die Philippe Nahon uiteraard moeiteloos afgaat. Sterke ontwikkeling in de karakters en adembenemend mooie beelden. 4,5*

avatar van Gizzmann
Ben nog steeds benieuwd naar deze film, hebben blijkbaar maar weinig mensen gezien en lijkt me ook een redelijk vergeten film te zijn.

avatar van Maikeru
Weet iemand hoe het zit met TV5? Kan er ondertiteling onder deze film gezet worden (via teletekst) of niet? Op de TV5 website zie ik wel verschillende mogelijkheden met ondertiteling staan... Maar geen idee hoe dit werkt.

Ik wil deze film al jaren zien.

Voor UPC werkt het zo:

In digitaal kunt u ook genieten van onze Nederlands ondertitelde programma´s.
Het kan echter zijn dat de Nederlandse ondertiteling niet geactiveerd staat in uw digitale ontvanger.
Mocht de ondertiteling bij u niet automatisch in beeld verschijnen, dan kunt u via uw menu de ondertiteling aanzetten (dit hoeft u slechts eenmaal in te stellen).
Ga naar TV5MONDE (nr. 757) en klik op uw UPC-afstandsbediening op OK, klik vervolgens op info en dan kunt u de Nederlandse ondertiteling activeren.

TV5MONDE : Home

avatar van Brix
Een heel merkwaardige intrigerende alternatieve "Robinson Crusoe" versie.
Prachtige opnames, goed acteerwerk.
Fijn dat er TV5Monde is, die dergelijke films met NL ondertiteling laat zien.

avatar van wendyvortex
Eén van de meesterwerken uit de moderne literatuur is De Elzenkoning van Michel Tournier.
Helaas werd het daarna nooit meer veel met deze schrijver: z'n enig verder nog bekende roman is een variant op Robinson Crusoe, waarbij er wat meer een strijd tussen blanke Robinson en zwarte Vrijdag zit..nooit ook maar enige behoefte gehad dat boek te lezen.
Ooooh schrik dit blijkt de verfilming van die roman (had ik me niet gerealiseerd) en dus krijg ik precies wat ik al verwachtte: een variant op iets dat we al tientallen keren zagen cq lazen...verkeerd bronmateriaal dus.
Film is van degelijk maar weinig bijzonder filmisch niveau.
Filosofisch/maatschappijkritische variant op Cast Away in het beste geval.
Niet erg de moeite waard.
Wel grappig dat Kaapren Varen (in het Nederlands!) nog even voorbijkomt.

Sterke film die boeiender en boeiender wordt en net zoals het hoofdpersonage noties van tijd verliest en tot enkele verrassende besluiten komt wat samenleving betreft.
Mooi beeldvorming en sterke acteerprestatie van Philippe Nahon.