• 8.609.054 stemmen

Releasedatum: 15 november 1984

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Kundskabens Træ

Twee jaar middelbare schoolleven rond 1960 waar de grootste branie en het populairste meisje Elin (Eva Gram Scholdager) van de klas geleidelijk aan in tegengestelde rollen veranderen en alle conflicten op het schoolbal voor de zomervakantie naar buiten komen.

imageimageimageimage

avatar van FisherKing

FisherKing

Prijswinnende film.

Een in alle onopgesmuktheid voortreffelijke nieuwe jeugdobservatie van Malmros, die ook in werkelijkheid 2 jaar over de opnamen deed, waardoor het groei- en veranderingsproces van zijn pubers authentiek geregistreerd konden worden. De overtuigende tijdsconstructie geeft extra diepte aan de film, die zonder enige pretentie toch nagenoeg een meesterwerk is

Bron: Speelfilmencyclopedie.

avatar van Gish

Gish

Een van de films die ik graag nog eens wil zien. Is hij nog steeds zo goed als destijds ? Waar kan ik hem vinden ?

avatar van Baggerman

Baggerman

Deze film als kind eens gezien. Volgens mij werd deze als jeugdfilm (?) uitgezonden? Ik kan me herinneren dat ik als knulletje die scène met de fietslamp wel interessant vond.

Volgens mij lijkt de film wel wat op 'Zappa' en Truffaut's 'L'Argent de Poche'.

avatar van Mug

Mug

Behoorlijk briljant deze film ontsproten uit de jeugdherinneringen van regisseur Malmros (z'n hele oeuvre bestaat hoofdzakelijk uit (jeugd)herinneringen) gesitueerd eind jaren 50. Twee jaar lang wordt een klas 'brugpiepers' gevolgd. Fantastische casting overigens, de hoofdspelers hebben veel uitstraling. Alle jeugddingetjes komen wel voorbij, pesten, roddelen, verliefdheidjes, ontluikende seksualiteit, het ontdekken van alcohol, herrie schoppen in de klas, het verkrijgen en ontzeggen van populariteit, tja, wat al niet meer. Zeer herkenbaar en een fantastische mix van een lach en een traan.

Wel even slikken als Malmros de meisjes bloot (incl. de nog onontwikkelde borsten en de eerste haren op de kut) filmt voor aanvang van de zwemles, om nog maar te zwijgen van de hierboven gerefereerde (briljante!) fietslamp-scene, oi oi oi, Deep Throat is er niks bij zeg maar.

Spijt dat ik niet meer heb meegepikt van Malmros tijdens het IFFR (m.u.v. Arhus by Night). Een fijne ontdekking, smaakt naar meer, veel meer.

avatar van Malick

Malick

Mocht deze film ooit op DVD / BR uitgegeven worden met Engelse ondertiteling dan geef even een gilletje!

avatar van SturyNijmegen

SturyNijmegen

Waar is deze film te koop of te bestellen ??

avatar van Alastor

Alastor

Malick schreef:

SturyNijmegen schreef:

Waar is deze film te koop of te bestellen ??

avatar van Malick

Malick

Het MAGNUM OPUS van Nils Malmros.