Chai Gong (1993)

Alternatieve titel: The Mad Monk

Hongkong

geregisseerd door Siu-Tung Ching en Johnnie To
met Maggie Cheung, Stephen Chow en Man Tat Ng

Lo Han is een engel met een aanleg voor gokken. Op een dag bluft hij dat hij in drie dagen tijd drie verloren zielen kan bekeren tot het rechte pad. Hij reïncarneert als een monnik en moet een prostituee, een bedelaar en een bandiet zover zien te krijgen om hem te volgen. Zijn taak blijkt moeilijker dan hij verwacht had.

Heel wat bekende gezichten in deze komedie, goed jaar ook voor de HK cinema.

Chow en Ng in één film, dan weten de meeste liefhebbers als wat ze mogen verwachten. Geen kung-fu taferelen, maar verder veel grappige en warrige Chinese humor. Eeuwig ratelende personages die elke vijf minuten weer in een nieuwe netelige situatie zitten en zich daar op de meest vreemde manieren uit weten te werken.

Flauw ? Jazeker, maar ook erg grappig en weird. Uiterst herkenbare Hong Kong cinema, die er niet echt uitspringt, maar wel brengt wat je ervan verwacht. Lekker nonsens vermaak, af en toe kan dat er best in.

avatar van belchinees
Maggie Cheung ziet er hier stralend uit, ze speelt de hoer. Anthony Wong krijg je eens van zijn puisthoofd-bedelaarskant te zien. Man Tat Ng was schitterend, hoe hij hier voor vretende peuter speelt. En Stephen Chow is gewoon even gek als anders. Aan de cast niets op te merken dus.

De settings vond ik lelijk, vooral dat godenrijk.
Ook had ik aan Parkinson-lijdende ondertitels, die soms nauwelijks leesbaar waren. Dat was wel jammer voor de kijkervaring.

Toch weer een goed Chow-product. De man stelt me niet teleur.