Winter Passing (2005)

Drama / Komedie

geregisseerd door Adam Rapp
met Ed Harris, Zooey Deschanel en Will Ferrell

Actrice Reese Holden (Deschanel) krijgt van een uitgever de kans om een klein fortuin te bemachtigen. Haar wordt gevraagd om de liefdesbrieven van haar vader, die een beroemd schrijver is, uit te geven. Reese trekt naar Michigan om haar vader te bezoeken en merkt dat er een ex-student en een muzikant bij haar vader wonen. Haar vader blijkt bovendien meer aandacht te schenken aan zijn nieuwe vrienden dan aan zijn eigen gezondheid.

avatar van moviefreak#1
Degelijke film met geweldig spel van de vier hoofdrolspelers, vooral Deschanel is zoals gewoonlijk weer fantastisch. De regie is ook heel lekker, de muziek is goed gekozen maar ergens gaat het toch fout. Het verhaal lijkt gewoon niet klaar, er zijn teveel verhaallijnen die niet af zijn of op z'n minst niet geheel duidelijk.
Toch jammer want het was echt een leuk filmpje maar ja gewoon niet afgewerkt lijkt het.

avatar van The_Game
Mooi drama met een cast die je gewoon moet waarderen. Hoofdrolspeelster Zooey Deschanel weet mij altijd al te boeien, zo nu ook weer. Ze speelde al eerder samen met Will Ferrell, alleen dan in de kerst-komedie "Elf". Ferrell weet weer eens te laten zien dat hij elke soort rol kan spelen, zo moest ik weer terug denken aan zijn briljante rol in "Stranger Than Fiction". Ook Ed Harris en, de voor mij wat onbekendere, Amelia Warner zijn ook erg sterk.
Top film, waar je wel even voor moet gaan zitten.

illMattie
dvd release 04-09-2008... duurt lang

avatar van stephan73
Fijne Amerikaanse indie, met een erg goede cast. Zooey Deschanel en Will Ferrell dragen deze film en ook Ed Harris is gewoon goed.
Ik had eigenlijk niet verwacht dat Will Ferrell zo kon acteren. Ik ken hem eigenlijk alleen maar van drukke komedies, maar hier is hij perfect gecast als ietwat sullige muzikant.
Het verhaal is nogal voorspelbaar, maar daarom niet minder leuk.

avatar van Norma
Ik kan best wat punten bedenken om op te schieten bij Winter Passing; bijvoorbeeld dat niet ieder verhaallijntje helemaal goed wordt uitgewerkt. Of dat een echt hoogtepunt in de ontwikkelingen uitblijft. Ook valt de film te betrappen op wat twijfelachtige gebeurtenissen: ( een alcoholist die schijnbaar zonder afkickverschijnselen een ontspannen babbeltje maakt met zijn dochter op zijn eerste dag in het ziekenhuis? Ik vraag het me af!) Maar toch!! Toch heb ik erg van dit sfeervolle filmpje genoten! Van de heerlijke soundtrack, van de soms opmerkelijke settings ( zoals het huis vol stapels boeken, of het complete slaapkamer ameublement buiten in de tuin) en de absoluut wereldvreemde maar toch ontroerende personages. Ik kan me goed indenken dat mijn hoge beoordeling in de ogen van velen te veel lof is, maar Winter Passing wist bij mij op een positieve manier een gevoelige snaar te raken. Ik kan dat niet echt onderbouwen, is meer een gevoel. Vandaar mijn 4 ****

kappeuter (moderator)
Op de hoofdrol van Zooey Deschanel na, vond ik alle personages maar karikaturaal en overdreven apart. Ik kon er niet zoveel mee.
Mooie rol van Deschanel en het was toch nog op z'n minst vermakelijk.

avatar van Norma
kappeuter schreef:
Als ik eerlijk ben had ik in eerste instantie ook wel zoiets van "o ja, de alternatieve kunstenaar, en o jaaaa, de huisidioot". Maar voor mijn gevoel werden die dingen niet overdreven uitgebuit op een manier die had gekund en vond ik hun aparte gedrag juist wel iets aandoenlijks hebben. Wat ik overigens in andere films veelal niet snel zo voel, dus in die zin kan ik je kritiek wel een beetje begrijpen. Deschanel was inderdaad sterk, haar personage werd ook goed uitgewerkt. Vond de ontwikkeling die zij doormaakte erg mooi.

kappeuter (moderator)
Klopt. In sommige films kan ik er wel meer mee en kan ik van de apartheid van personages genieten (Hundstage, Happiness).
Ik vond het contrast tussen de uitgewerktheid van Deschanels personage en die van de overige acteurs te groot. Daardoor kwam het mij te bedacht over. Harris en Ferrell vond ik beiden te veel over-the-top.

Aangename film, met een voortreffelijke cast. Je moet er van houden, want het verhaal volgt niet echt een bepaalde weg naar een climax. Dit lijkt gewoon een stukje uit het leven van deze personages. Maar ik hou hier wel van; leuke muziek, leuke setting en goeie acteurs. Meer moet dat soms niet zijn.

Niet zo onder de indruk.

Ferrell toch een beetje misplaatst en Deschanel in een serieus zagerig rolletje. Iets teveel zwaar drama om de comedy nog uit de verf te laten komen, zo grappig was het verder ook weer niet. Redelijk excentriek volkje, maar nu niet zozeer echt komisch.

Verhaaltje zelf is ook iets te kort door de bocht. Allemaal ellende en nijd in het begin, allemaal lachende gezichtjes en ondanks hun gebreken weer een gelukkig gezinnetje op het einde.

Muziekkeuze was vreselijk maar typerend voor dit soort films. Jengelgitaartje met een getergde mannenstem erachter, zingend over het maken van thee in onderbroek. Vat de film eigenlijk perfect samen.

Vond het allemaal een beetje te ... niets eigenlijk. Toch zitten er nog wel vermakelijke momenten in en kijkt het aardig weg. Ook een aantal snedige opmerkingen van Deschanel's personage waar menig film noir jaloers op kan zijn.

avatar van Zandkuiken
Fijne verrassing! Had hier eerder een "quirky" komedie verwacht, maar Winter Passing scoort bij mij toch vooral als hartverwarmend drama. Nog ietsje geraffineerder en 't was een echte topper in mijn ogen.

Visueel bijvoorbeeld worden er fraaie dingen gedaan (het zonnetje dat weerkaatst op die winterse landschappen, de melancholische kleuren) maar het had nog net wat eleganter gekund. De soundtrack met onder meer Smog en Cat Power vind ik, in tegenstelling tot Onderhond, eveneens erg mooi.

Ook de acteurs konden me zeer bekoren: Zooey Deschanel is een vleesgeworden knuffelbeer (hoe donzig kun je door beeld dwarrelen?) en zelfs Will Ferrell is erg aandoenlijk.

Vertederende prent: 3,5*

avatar van euroshopper
Eigenlijk niet echt een goede film, maar toch zo ontzettend aandoenlijk dat ik em toch maar een voldoende geef.

avatar van nightbreed
It makes you look like a wolverine....

Wolverines rock.

Damn, wat is die Zooey Deschanel toch een schattig schepseltje.

Meneer Bungel
''Like pulling a piano out of a pond.''

Aardige film met een erg fijne sfeer, mede dankzij een sfeervol rural America en bijpassende soundtrack. Ferrell viel me tegen of was hier niet zo op z'n plaats, ik weet het niet. Het verhaal kabbelt wat voort, rondt netjes af en klaar; daar had toch meer in gezeten?

En dacht ik eerst nog Jeff Daniels te gaan zien, omdat ik op de één of andere manier verward was geraakt met Squid and the Whale, The (2005), Ed Harris deed het verder prima. En Zooey... wowie.

Een kleine 3,5* dan maar, mede voor dat arme katje...

avatar van wwelover
Zeer geslaagde en aandoenlijke film, gedragen door een geweldige cast. Ondanks dat er vrij weinig gebeurd in de film, was ik van begin tot eind geboeid. Het is wel een echte indie-film, dus het zal zeker niet iedereen aanspreken. Vooral de verschillende soorten karakters maken deze film erg interessant. Will Ferrel liet hier goed zien dat hij meer is dan een lolbroek, en Zooey is ook niet altijd de übervrolijke meid, ze is echt goed. En van Ed Harris wist iedereen denk ik wel al dat het een topacteur is. Visueel ook een interessante film.

Meneer Bungel
Meneer Bungel schreef:
En Zooey... wowie.
Het bleef me maar bekend voorkomen, en ja hoor: Pavement - Wowee Zowee (1995) - MusicMeter.nl ...

avatar van wendyvortex
Ik had een beetje gehoopt op een mooie warme film als Garden State, helaas is de enige rol in de film die nog een klein beetje weet te vermaken de veel te kleine rol van Will Ferrell als aan podiumangst lijdende Christian Rock-ster met Foreigner-shirt en eyeliner.
De rest van de personages weten niet te overtuigen met dank aan de voorspelbare plot en de fikse lading sentiment.

avatar van Pixel-blue
Het is een mooi frisse film! Waar niet teveel gebeurd maar genoeg om je aandacht er bij te houden! Ik vind het geen komedie heb geen een keer gelachen.

avatar van Boenga
'Komedie', lees ik hier. 't Is dat dat er bij staat, want ik heb hier totaal niets grappigs aan gezien - geen enkele scene in de film, noch het verhaal of het opzet in z'n geheel , noch een of andere achterliggende gedachte.

Reese heeft de band met haar vader, een bekende schrijver, al een hele poos verbroken, maar gaat hem om financiële redenen weer opzoeken.

Zoals ik al zei, niks komedie. Integendeel: vooraleer Reese haar woning voor een hele poos verlaat, stopt ze haar kat in een kleine valies en gooit die in zee. Ik vind dat al behoorlijk dicht in de buurt van horror komen.

Maar ook het drama is niet bepaald van een hoog niveau: daarvoor is er te weinig diepgang, en het zijn vooral een paar pittige dialogen en oneliners die er voor zorgen dat het geen al te saaie bedoening wordt.

Wel sterk zijn de twee actrices, Amelia Warner, en vooral Zooey Deschanel. Heel natuurlijk, heel levensecht.
De mannen doen het net iets minder goed: Will Ferrell en Ed Harris (bijna onherkenbaar) bezondigen zich in lichte mate aan overacting - maar dat hoeft niet direct hun eigen schuld te zijn.

Het happy end is dan weer totaal onzinnig en overbodig.