The Mistress of Spices (2005)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Romantiek / Drama

geregisseerd door Paul Mayeda Berges
met Aishwarya Rai, Dylan McDermott en Ayesha Dharker

Tilo is een Indiase immigrante in Amerika. Ze heeft een kruidenwinkel in San Francisco en een magische gave om precies de karakters en wensen van haar klanten in te schatten. Daardoor verkoopt zij hen precies de kruiden die zullen voldoen aan hun verlangens. Er zijn wel enkele regels verbonden aan deze gave: Tilo mag de winkel nooit verlaten, nooit een ander mens aanraken en alleen haar kruiden liefhebben. Anders zal de kracht van de kruiden ophouden te bestaan. Wanneer echter Doug haar winkel binnenloopt voelt Tilo voor het eerst echt eigen gevoelens voor hem. Wanneer ze ook nog eens steeds dichter tot hem komt heeft dit grote gevolgen voor haar gave en de levens van haar klanten die volkomen de mist in gaan.

avatar van fritsy
Was te verwachten (Romantiek) een girl geeft 5* zonder bericht. zo kan je al lekker zien aan de sterren hoe goed een film nu echt is.

avatar van paramount
Mooi verhaal. Geweldig geacteerd. Eigenlijk heb ik me kosteloos vermaakt. Maar wat wil je met een actrice als Aishwarya Rai!! Helemaal geweldig! 4,5***.

Haha flutfilm.

avatar van henkula
paramount schreef:
Maar wat wil je met een actrice als Aishwarya Rai!! Helemaal geweldig! 4,5***.

Ayesha Dharker zag ik gisteren in Outsourced nu in deze film een kleine rol spelen. Over smaak valt niet te twisten, maar akteer talent wel.

Leuke film voor een keer en over een jaar weer kijken ofzo.

Mooie acteer prestaties en Aishwarya Rai is een verdomd mooie actrice. Verhaal steekt ook leuk in mekaar alleen een van de laatste scenes is een beetje heel erg nep :/

3.5 voor goed vermaak.

Ik vond ze juist helemaal niet aantrekkelijk.

avatar van soom
Aishwarya Rai is erg knap. Tenminste aan de buitenkant.
The Mistress of Spices is de 2e film waarin ik haar zag sprankelen. Mij heeft ze tenminste nu in haar broekzak zitten, ze kan niet meer stuk gaan, tenzij ik haar in een paar slechte films ga zien.
Maar ik wil nog steeds erg graag iets meer échte Bollywood films zien: Ik vraag me af of dat ooit gaat gebeuren.

avatar van T.Bos
Soort chocolate (met johnny depp) maar dan op zn bollywood met specerijen. Heerlijk om bij weg te dromen. Verhaal vooral op het laatste bijna niet recht te breien. Bleef wel ademloos kijken

Luchtige romantische film met een zeer mooie Aishwarya Rai (ze heeft aparte ogen) die tevens goed speelde.

De film kijkt zich lekker weg en blijft interessant om te kijken. Het is geen topfilm maar wel leuk om eens gezien te hebben.

avatar van Boenga
Dit hàd een leuke romantische film kunnen zijn; alleen had het (op zich wel leuke) verhaal daarvoor flink wat meer diepgang moeten krijgen.
Er vinden zoveel onwaarschijnlijkheden plaats waar je absoluut niet mag bij stilstaan, dat ik vaak de indruk had naar een kinderfilm te zitten kijken, een Disney-mystery-fantasy-film, een 'You've Got Mail' voor meisjes van 12-15 jaar.
De vergelijking 'Bend it like Beckham' op de DVD-hoes plaatst de film op een niveau dat hij niet verdiend; daarvoor is het verhaal te melig en te luchtig - ook al kan ik niet naast het feit kijken dat beide films op MM dezelfde score halen...
Toch een goed punt: de kleuren en inrichting in de spice bazaar geven een aangenaam gezellig en warm gevoel bij het kijken.
Ook nog een slecht punt: in het eerste half uur valt ongeveer 15 keer het woord 'America' - totaal overbodig. Had men in Hollywood schrik dat het een Bollywood-film zou lijken te zijn...?

Verhaal kwam bij over als een variatie op "Chocolat", maar dan in oosterse stijl.

avatar van notorious_kim
Deze film had ik onlangs opgenomen, zonder veel verwachtingen. Verschillende keren las ik al dat deze film enorm op 'chocolat' lijkt, dus maakte ik me wat op voor een flauw afgietsel van die film.

Wat ik kreeg was een zeer aangename verassing. Een leuk verhaaltje, die idd wat elementen heeft van 'chocolat' maar toch weer volledig anders overkomt. Het verhaal gaat niet echt diep, maar dat heeft deze film ook niet nodig, anders zou hij niet zo aangenaam wegkijken.

Goede cast, aangenaam verrast van allemaal acteurs die ik nog nooit zag spelen. De twee hoofdacteurs Aishwarya Rai en Dylan McDermott wil ik zeker nog eens terugzien in een andere film! De chemie zat uitstekend tussen de personages, wat zeker nodig is voor dit soort film.

Mooie inbeeldzetting. Prachtig werk met kleuren en licht waardoor de film zeer aangenaam wordt om naar te kijken, en waardoor je (sommige misschien onbewust) de juiste gevoelens meekrijgt. Goede integratie van flashbacks en flashforwards. Aishwarya Rai heeft zeer speciale ogen, en dit laten ze ook zeer duidelijk tot hun recht komen. Eén puntje van kritiek, de scenes waar special effect inzat was een beetje amateuristisch.

Dit is geen topper van een film, of geen aanrader. Maar wel een mooie film die zeer aangenaam wegkijkt. Tussen alle romantische films vind ik deze film eens iets origineler, waardoor mijn aandacht echt de hele film lang op het scherm bleef. Dit is een film die ik trouwens nog eens zal bekijken als ik zin heb in een feel-good movie!

avatar van Fran
Ik vond dit echt een hele mooie film. Alleen al de beelden van de kruiden die supermooi en gekleurd in beeld kwamen gaven de film een mystieke sfeer. Dan nog de Indiase achtergrond en gebruiken erbij en het is echt een heerlijke, sfeervolle film.

Het verhaal op zich is niet eens zo heel spannend. Vrouw is helemaal gewijdt aan haar werk en wordt dan verliefd op een man en hij op haar. En dan moet ze gaan kiezen tussen werk of man.

Maar in het verhaal zit het hem niet. Het is gewoon een film met mooie beelden en een mystieke mooie sfeer. Hoe er met licht en kleur gewerkt wordt is echt heel mooi.

avatar van WanderingStar
Hmm..

Aishwarya Rai is van bijna bovennatuurlijke schoonheid. Ik heb nu meerdere (bollywood)films van haar gezien (haha vraag me niet de titels, want dat heb ik echt niet onthouden.. Feelgood movies over het algemeen.
Net als deze.

Maar afgezien van de kleuren en de bijna ruikbare geuren (de sfeer) en Aishwarya Rai.. vond ik het niet zo wat.
Ik zat me mateloos te ergeren aan haar in zichzelf gemompel tegen die kruiden.. het verhaal was waterig dun en voorspelbaar.. Slecht eigenlijk, kan ik wel zeggen.

Erg jammer, want het idee heeft wel potentie.. jammer dat het zo slecht is uitgewerkt.. Wat dat betreft ben ik het eens met Boenga.. Kinderlijk niveau..

avatar van blurp194
Mis.

Het gedoe in de winkel met de constante voiceover is slaapverwekkend. Aishwarya Rai, die in The Last Legion (2007) oogverblindend mooi en mysterieus was, komt hier niet erg uit de verf, en speelt eigenlijk nogal matig. Maar het ergste is dat ondanks alle kruiden er nogal wat pit ontbreekt.