Fräulein Doktor (1969)

Alternatieve titels: Gospodjica Doktor-Spijunka Bez Imena | The Betrayal | Fraulein Doktor

Italië / Joegoslavië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Marcello Aliprandi en Alberto Lattuada
met Suzy Kendall, Kenneth More en Capucine

Tijdens de Eerste Wereldoorlog worden twee Duitse spionnen en een vrouwelijke fysicus met een onderzeeboot naar Schotland gebracht, om daar in de avondschemering aan land te worden gezet. Hun missie wordt onderschept en de beide mannen worden gepakt. De vrouw, die al veel spionagewerk heeft verricht in onder andere Rusland, Duitsland, Engeland en Spanje, kan echter ontsnappen, mét de wetenschap op welke boot de Britse commandant zit. De onderzeeboot is van plan de boot van de commandant te torpederen.

Degelijke spionage- en oorlogsfilm, spelend tijdens de Eerste Wereldoorlog in Engeland en in Frankrijk. De Duitsers zien kans via hun spionne Fräulein Doktor (Suzy Kendall) het schip waarin Lord Kitchener zich bevindt, te torpederen, maar ook tal van andere geheimen te bemachtigen, waaronder een formule voor een zeer dodelijke vorm van mosterdgas, die ze op het eind van de oorlog gebruiken tegen de Fransen in de loopgraven.

Met recht een internationale productie, met een Italiaanse en Joegoslavische crew, opgenomen in Joegoslavië en Hongarije, geregisseerd door Marcello Aliprandi en Alberto Lattuada, maar weer met een overwegend Britse cast, onder wie een uitblinkende Suzy Kendall en Kenneth More. Vooral de laatste, van wie we natuurlijk zijn Frederick Forsyth-vertolking in de gelijknamige Britse tv-serie herinneren. In deze film speelt hij een Britse inlichtingenofficier die de snode plannen van de Duitsers een halt toe moet roepen.

Hoewel naar huidige opvattingen wat ouderwets, is het een film die tot het eind blijft boeien, al is het begin wat stroef als we de personages nog moeten leren kennen. Cinematografisch is het allemaal een lust voor het oog. Waarschijnlijk omdat het goedkoop filmen was in Joegoslavië, compleet met nagebouwde loopgraven, complete treinstellen, locomotieven, onderzeeërs, noem het maar op. Er valt veel te genieten. Ook van het puike acteerwerk en het mooie koppie van Suzy Kendall als de titelpersonage.

Wat vooral indrukwekkend is, is de mosterdgasaanval van de Duitsers en de daarop volgende gruwelijke beelden van de gevechten in de loopgraven. Hoe de soldaten elkaar afslachten, hoe het vel van hun handen loslaat door het gas, en hoe ook de paarden voorzien zijn van gasmaskers. Was dat ook te zien in het gelauwerde Warhorse? Nou, wel in deze jammer genoeg vergeten film, die de gruwelen van de Eerste Wereldoorlog, dit jaar honderd jaar geleden begonnen, indringend laat zien. Ik was er zowaar door aangeslagen, terwijl het toch zo 'onschuldig' begint als een spionagefilm.